Okolnosti vraždy v Kostelci na Hané jsou víceméně známy. Psychicky narušený mladík po smrti bratra a maminky nezvládal život s vytíženým otcem a dalšími třemi sourozenci. Prodal část domu, kvůli čemuž z jejich strany čelil oprávněným výčitkám. Jelikož on však viděl chybu výhradně v lidech ve svém okolí, rozhodl se jednat. Vzal vojenské nože a postupně jimi zmasakroval bratra, sestru i otce. Ušetřil pouze mladší sestru, kterou zamkl na záchodě. Pak čekal na příjezd policistů.
Přitom celou rodinnou situaci šlo vyřešit naprosto jednoduše a elegantně. Ve svých bezmála třiceti letech se měl Marek P. sbalit, odejít od rodiny, osamostatnit se a už se nikdy zpátky nevracet. Proč toho nebyl schopný, zůstává otázkou. Zřejmě byl přesvědčený, že mu ostatní jen ubližují, cítil velkou křivdu a neviděl pro sebe jiné východisko. Zásadní tak byla nejen jeho agresivita, ale i totální zahledění do sebe samého a svých vlastních problémů.
Za trojnásobnou vraždu by nyní měl Marek P. náležitě pykat. Ale je to vůbec možné? Nejadekvátnějším trestem by v tomto případě, kdy o viníku opravdu nemůže být pochyb, byl trest smrti. Tak by se ušetřily náklady spojené s dlouhodobým pobytem ve vězení. Jenže trest smrti byl zrušen a v současnosti se o jeho obnovení ani neuvažuje.
Za trojnásobnou vraždu Markovi P. hrozí 15 až 20 let, velice reálný je však v jeho případě výjimečný trest. Tím nejpřísnějším je u nás doživotí, které si aktuálně odpykává 40 vrahů.
Ač můžeme trest smrti považovat za zcela spravedlivý, doživotí by pro odsouzeného mohlo být mnohem horší. Je k tomu však nutný jeden předpoklad, že dotyčný v souvislosti se svým strašlivým činem pocítí výčitky svědomí. Ty jsou totiž společně s vážnou nemocí tím vůbec nejtěžším, co může člověka potkat, něčím, co je často horší než sama smrt.
Nebuďme však naivní. Není vůbec jisté, že si podobný egomaniak kdy připustí vinu za to, co způsobil svým nejbližším. Na druhou stranu je více než pravděpodobné, že bude plakat nad tím, že má zcela zničený život. A snad si alespoň na chvíli uvědomí, že si za to může pouze on sám. Jen v takovém případě bude spravedlnosti učiněno zadost. I bez trestu smrti.