Žádný učený z nebe nespadl a každému většinou jde něco jiného. Někdo může být mistrem na jazyky, jiný zase na přírodní vědy. Každý je originál a často se stane, že se žák nedokáže naladit na stejnou vlnu se svým pedagogem. Nedá se ani říct, že to musí být vina jedné či druhé strany, to se prostě stává i v jiných oborech, že dva lidé nenajdou společnou řeč. Pak může ale začít problém, který je třeba včas řešit. Nejvíce se ale zapomíná právě na slovíčko včas.
Obvyklým scénářem bývá určité zhoršení známek, které postupně graduje. Přitom v drtivé většině případů stačí málo. Jen si říct o pomoc. Nikde není psáno, že by každý měl všemu rozumět okamžitě a že všem půjde všechno stejně, to opravdu ne. Není to nic, za co by se měl někdo stydět či se druhému smát. Jen je třeba se ozvat, protože se často jedna látka nabaluje na druhou. A pokud se člověk zasekne už o pár kapitol níže, tak se pak jen těžko dají věci dohnat.
S pomocnou rukou mohou přispěchat například rodiče, pokud se v dané problematice orientují. Bývá to zpravidla ta nejúčinnější pomoc. Pokud je to ale předmět, ve kterém nejsou zas až tak kovaní, tak je lepší to řešit jinak. Vždy se pak dá domluvit například s kamarádem či spolužákem, který se v probírané látce dobře orientuje a úkolům rozumí. Kamarádská výpomoc pak může fungovat i opačně a nejenže pomůže v uchopení tématu, ale také ve vytváření mezilidských vztahů.
Neposlední variantou jsou i různá doučování, která nabízí řada osob. Bývají určena dětem od nejmenšího věku až po vysokoškoláky. Finančně nejnáročnější způsob, ale s vysokou mírou úspěšnosti, protože učitel se v dané tematice obvykle výborně orientuje, bývá jeho parketou.
Hlavně tak nabídku neodmítat a o případnou radu a pomoc si říct, dokud je čas vše napravit. Týden před posledními prověrkami už je totiž opravdu pozdě a zázraky na počkání nefungují v žádném oboru. Je tak rozhodně snazší napravovat malé nedostatky než pak učivo dlouhé měsíce dohánět. Že někdo něčemu nerozumí, je přece lidské. Jen se nebojte přiznat skutečný stav věci. Efektivní bývá jak včasné oprášení vědomostí, tak doučování na míru.