S blížící se zimou se také mění počasí a přichází to období, o kterém naší dceři říkáme, že je „fujky fujky“. Všichni řidiči v tuto dobu řeší, jak je to s povinnými zimními pneumatikami. Někdo přezouvá pro jistotu už 1. listopadu, což bylo uplynulou středu. Ti otrlejší z nás čekají až na první mrazy, i za cenu přeplněných pneuservisů. Já jsem tedy příznivcem vyměnit raději dříve, abych pak nečekal ve frontě, ale pojďme se podívat na celou problematiku podrobněji.
Dle § 40a zákona 361/2000 Sb. mají řidiči povinnost použít zimní pneumatiky v období od 1. listopadu do 31. března, je-li na silnici souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza. Lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na pozemní komunikaci během jízdy může vyskytovat souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza. Přezuto tedy musíte mít, pokud je venku sníh či led, nebo lze předpokládat, že podle předpovědi sněžit bude. Zákonodárci totiž naštěstí pamatovali na výkyvy počasí. Pokud je v listopadu stále stabilně okolo 20 stupňů, pokutu nedostanete. Ale i když to zní bizarně, v některých oblastech budete potřebovat zimní přezutí po celý rok bez ohledu na počasí. Jde o místa označená značkou Zimní výbava. Řidiči nemusí mít zimní přezutí pouze tehdy, je-li cedule opatřena dodatkovou tabulkou, která upravuje její platnost. Podobných cedulí najdete v ČR 103.
Každá země na zimní pneumatiky nahlíží trochu jinak. Zatímco někde je zimní přezutí povinné, jinde jen doporučené. Toleruje se i různá hloubka vzorku. Když trochu přimhouříme oči, lze říct, že čím jižnější země, tím mírnější pravidla. Nepodceňte ale zákony v zahraničí a dobře si před cestou prostudujte, co vám v cizině neprojde. Pokuty totiž bývají často výrazně přísnější než u nás. Pokud kvůli letním gumám zablokujete celou komunikaci, můžete v Rakousku dostat pokutu až 5000 euro (tedy cca 125 tisíc korun).
Jaký je rozdíl mezi letní a zimní pneumatikou? Ty do sněhu a mrazu mají oproti letním rozdílnou směs (materiál na výrobu), liší se strukturou i drážkováním dezénu. Zimní gumy se používají, jakmile teploty klesnou pod +7 °C. Při těchto a nižších teplotách pouze zimní směs zajistí potřebnou přilnavost. Nejméně z těchto důvodů má smysl přezouvat na zimní pneumatiky.
U zimních pneumatik platí tzv. „pravidlo 4". Minimální hloubka dezénu 4 milimetry. Samozřejmě ale platí, že čím vyšší je hloubka vzorku, tím lepší vlastnosti poskytuje. Přezouváme všechna 4 kola. V žádném případě nelze přezouvat jen jednu nápravu a na druhé nechat letní pláště. Pneumatiky používáme maximálně 4 roky. Při delším užívání dezén začíná ztrácet původní vlastnosti a bývá náchylný k defektu. Zimní pneumatiky používáme minimálně 4 měsíce v roce, tedy v období od listopadu až do března, kdy je teplota průměrně pod 7 °C a jsou vyžadovány vlastnosti zimních pneumatik. Pokud se řidič chystá znovu použít uskladněné zimní pneumatiky, měl by zkontrolovat hloubku dezénu a viditelné poškození jako deformace, trhliny a boule. Při nákupu nových pneumatik je dobré zvážit četnost užívání, přibližný kilometrový nájezd a prostředí, kde se řidič nejčastěji pohybuje.
Nové zimní pneumatiky mají hloubku dezénu mezi 7 až 8 mm, zatímco minimální zákonná hloubka se pohybuje kolem 4 mm. Pokud by hloubka dezénu klesla pod tuto hodnotu, pak je stav pneumatik považován za nebezpečný a jejich využití v zimních podmínkách není doporučeno. Z tohoto důvodu je vhodné uvažovat o pořízení nových pneumatik nebo kvalitních zánovních kusů. Ovšem opotřebení pneumatiky bude záviset na intenzitě jejího používání. Kvalitu zimních pneumatik můžete snadno prověřit sami. Stačí změřit hloubku dezénu například pravítkem. Nezapomeňte měřit na několika různých místech pneumatiky, abyste získali přesný průměr. Obecně se nedoporučuje používat pneumatiky, které jsou starší 10 let, protože i při minimálním používání ztrácejí své původní fyzikální vlastnosti po pěti až šesti letech. Pravidelně sledujte hloubku dezénu na svých pneumatikách a pamatujte na to, že správným používáním můžete ovlivnit jejich životnost.
Šťastnou cestu všem!