Na podzim Večerník psal o nedostatku parkovacích míst, o dvou autech v některých rodinách a o záchytných plochách. Je to jisté řešení, ale většinou pro přijíždějící do města. Malou měrou k tomuto problému lze přispět, jak to v minulosti bývalo, tím, že některý občan podal žádost o odprodej místa či proluky na garáž. I když to celkovou situaci ovlivnilo jen nepatrně, jistý přínos to byl.
Postup byl ten, že byla podána na radnici žádost a posuzovaly to dotčené odbory. Pokud tomu nic nebránilo, obdržel zájemce souhlas. To nedávno skončilo na základě jakýchsi „regulativů územního plánu“. Podívejme se na názory dotčených odborů. Jsou velmi zajímavé! Jeden odbor zastává stanovisko, že nárůst počtu vozidel nás nečeká a že jsme na něj schopni reagovat stávající aktivitou města. To, že jezdíte delší dobu po městě, než najdete místo k zaparkování, jde mimo tento odbor. V rámci zákazu postavení individuálních nebo dostavění garáží nezapomněli dotyční uvést, jak by to vypadalo, kdyby si každý postavil garáž, kde chce. Tím ale sdělili, že nejsou potřeba. Také dodali, jak by bylo složité je v budoucnu bourat. Jiný radniční odbor zase tvrdil, že místo garáže se tam musí podle „regulativu“ územního plánu vyset tráva, další zase sděloval, že někdo požádal o odprodej na stavbu garáže a má tam sklad. Že by tento odbor měl řešit porušení smlouvy, to jej ani nenapadlo, ale z toho důvodu odmítá další souhlasy. Je to pravda jednodušší, nežli řešit nedodržení smlouvy. Doslova kuriózní bylo stanovisko jiného odboru. To bylo tak: Jeden šikovný podnikavý zedník hodlal koupit od města nepoužívanou proluku o velikosti garáže s tím, že po postavení ji prodá tomu, kdo ji stavět zase neumí. Na příslušném odboru to vyvolalo zděšení! Tak on s tím kšeftuje! Tomu musíme zamezit! A vydáme nesouhlasné stanovisko. Chyběl tam pravda socialistický paragraf o obohacování.
Korunu těmto některým postsocialistickým odborům na radnici nasadil odbor správy majetku města. Padesát metrů od konce města, kde je na jedné straně 11 garáží (v uličce v Drozdovicích) s příjezdovou komunikací obklopenou ze tří stran zahradami, by bylo možné dostavět garážemi protější stranu komunikace. Žádostí by jistě bylo dost, pokud již některé nebyly podány. Tento odbor, v jehož náplni práce je spravovat majetek města, to řešil nikoliv snahou vyhovět, umožnit 11 občanům si postavit garáž, ale socialistickým způsobem: Dejte nám zájemci pokoj, ať nemusíme odpovídat, a vysadil tam stromy. Nejenže tomuto odboru nepřísluší vysazovat stromy, ale zarážející je přístup k potřebám občanů.
Poslední odbor to dobře míněnou radou zakončil, byť míst na postavení či dostavění garáží je již pramálo, pravil: Občané, nepodávejte si žádost o odprodej nějakého nepoužívaného, vhodného pozemku, žádost vám z výše uvedených důvodů zakážeme, ale zájemci o garáž pro svoje vozidlo stavte si garážové domy! To byl ten odbor, jenž byl zděšen tím, že někdo postaví garáž a prodá ji jinému.
Tolik stanoviska některých radničních odborů. Je zajímavé, že v jiných městech to jde. Asi tam nemají potřebné, výše uvedené „regulativy“, ale zabývají se snahou vyhovět občanům.
Ladislav Štrajt, Prostějov