Rostoucí snaha o digitalizaci je jistě nutná, tudíž namístě. Aby byly firmy úspěšné a obstály ve světě, musí digitalizovat. O přínosu moderních technologií se mluví často ve spojení s produktivitu práce i efektivnějším nakládáním se zdroji. Trend digitalizace se tak postupně začíná prosazovat ve stále větším počtu firem. A sílit bude s nadcházející generační obměnou. Záleží asi na každém, jak k tomu chce přistoupit. Je ale nutné změnit myšlení, vytvořit prostředí, aby lidé inovovali, aby přicházeli s novými nápady a mohli digitalizaci maximálně využít. Aby totiž i drobní odpůrci nových metod dali těmto krokům za pravdu, potřebovali by zjištění, že vše funguje, jak má. Ono to ale tak jednoduše nejde. Místo umocnění postavení digitalizace oslabuje, distancují se od ní i její zastánci.
Občanka v mobilu, eRecept, ale i řada dalších příkladů, kde nejnovějším do party jsou teď elektronické přihlášky na střední školy. Žáci devátých tříd tak chtěli využít hned prvního dne této novinky, ale vlastně nevyřešili vůbec nic, protože systém odmítl spolupracovat. Jednalo se o chybu v přiložených souborech, ale kde chyba byla, je spíše nepodstatné, protože zásadním zjištěním je to, že ani další služba, která by měla pomoci k digitalizaci, hned svůj úvod služby nezvládla.
Logické vysvětlení se hledá už opravdu jen těžko. Není pochyb o tom, že příslušní pracovníci měli po určitou dobu na starost práci na dané službě, aby po spuštění fungovala tak, jak se předpokládalo. Jenže se tak nestalo, což už není dílem náhody, nýbrž nepsaným pravidlem. Pak se nemůže nikdo divit, že se snahy o fungování moderního digitálního světa nesetkávají s pochopením. Už i stoupenci změn se totiž nenápadně vrací k papíru, protože digitalizace nepomáhá, jak se očekávalo.
Ať mi přitom nikdo netvrdí, že se nedá využít řady různých možností, jak systém několikrát prověřit a ubezpečit se o tom, že na první dobrou následně vše zvládne. Teď se také dalo jednoduše přijít s tím, aby si žáci s rodiči zkusili přihlášky vyplnit nejprve nanečisto a vyzkoušeli si tak tyto možnosti. Bylo by to dobré plus pro obě strany, protože žáci by nešli do neznáma v ostrém pokusu a systém by byl prověřen, že všechno jede jako po drátkách. Jenže my děláme opakovaně chyby a napravujeme je, až nám teče do bot.