Dnes je úterý 15.4.2025, svátek slaví Anastázie
Ty ty ty tá tá tá ty ty ty

Ne, nebojte, nezbláznil jsem se, ale je to právě dvacet pět let, co se přestal oficiálně v lodní dopravě používat signál SOS, který má v Morseově abecedě signál tři tečky tři čárky tři tečky. Jak již řečeno, signál SOS je od svého vzniku spjat s Morseovou abecedou. Kombinace těchto tří písmen byla zvolena pro svůj jednoduchý zápis: tři tečky, tři čárky, tři tečky (· · · − − − · · ·).

Taková sestava se snadno pamatovala a příjemce ani nemusel být příliš znalý morseovky, přesto ihned poznal význam signálu. Oficiálně se začalo volání SOS používat v roce 1908, kdy nahradilo do té doby několik používaných signálů – například SSS, DDD nebo CQD. K prvnímu praktickému využití signálu došlo v roce 1909, tedy před 115 lety. Signál SOS vyslala britská loď mířící na Azory. V červnu 1909 byla loď Slavonia britské společnosti Cunard na cestě z New Yorku do Terstu s mezipřistáním na Gibraltaru. Na přání cestujících v první třídě zamířil kapitán Arthur George Dunning na Azory. Loď se ale v husté mlze odchýlila od kursu a v noci z 9. na 10. června najela na útes Ilhéu da Baixa Rasa u ostrova Flores. Ve srovnání s o tři roky pozdější zkázou Titanicu sice nešlo o nijak tragickou událost, nicméně byl to historický přelom: Radista totiž krátce po nehodě poprvé v dějinách mezinárodní námořní plavby vyslal do světa signál SOS. Signál SOS zachytila dvě německá plavidla, která byla poblíž, a přispěchala na pomoc. Lodě Batavia a Prinzess Irene odvezly cestující do Neapole, zatímco posádka musela vyčkat do konce měsíce, kdy ji britský parník Lusitania včetně nákladu kávy a mědi odvezl do Anglie. Pozdější pokusy vyprostit Slavonii selhaly, loď se později během bouře rozlomila a potopila. Lusitanii pak poslala za války v roce 1915 ke dnu německá ponorka. V éteru byl ale i po zavedení jednotného nouzového signálu zmatek, protože stále docházelo k vysílání oficiálně zrušených signálů. Když se 15. dubna 1912 začal potápět Titanic, jeho posádka vyslala nejprve signál CQD, SOS zaznělo až o něco později. Možná i tragédie Titanicu ukončila zmatek v používání různých signálů a SOS se stal mezinárodně uznávaným a právoplatně používaným kódem pro krizové situace. K dalšímu pokroku došlo až v roce 1927. Tehdy byla sjednocena frekvence pro vysílání tohoto signálu. Jenže v té době již začínalo telegrafické vysílání vytlačovat klasické rádio a na významu nabýval hlasový signál Mayday, který se stal oficiálním výrazem pro nouzové situace. Během druhé světové války se ještě signál SOS používal v několika mutacích, jako třeba SSS. Do konce roku 1998 pak Morseovu abecedu používali už pouze zaoceánské lodě.

Signál SOS není mrtvý ani dnes. Naopak znovu ožívá a jak se zdá, tato zkratka hned tak ze života nezmizí. Přestože se nejedná o oficiální zkratku, záchranáři na mořských pobřežích čas od času tento signál zaregistrují a samozřejmě na něj reagují. V posledních letech se intenzita těchto volání dokonce znovu zvyšuje. Jedná se zejména o signály malých lodí nebo soukromých plavidel, jež se ocitnou v nesnázích. Uplatnění stále nachází i Morseova abeceda, kterou využívají radioamatéři nebo vojáci. Se zkratkou SOS se ale můžeme setkat i na současných moderních přístrojích. SOS tlačítko má řada mobilních telefonů určených pro seniory a podobným systémem jsou vybaveny také nejnovější moderní automobily. Jedná se o systém eCall, který v případě nouze automaticky zavolá tísňovou linku 112 anebo jej může využít i posádka stisknutím takzvaného SOS tlačítka. SOS telefony jsou také u většiny evropských dálnic.

Signál SOS se stal notoricky známou zkratkou a ani jeho oficiální zrušení před dvaceti pěti lety nevedlo k jeho zapomnění. Moderní metody komunikace vládnou současnému světu, ale zkratka SOS je stále synonymem pro všechny tyto způsoby nouzových volání a signálů.