Přes dvacet let dováží produkční agentura Nachtigall Artists do České republiky ty největší operní hvězdy. Především zásluhou jednatelky Aleny Kunertové (na snímku), která si v operním světě vybudovala v průběhu let skvělé renomé, a díky tomu se v tuzemsku představily ty největší pěvecké osobnosti současnosti. Dvě z nich Zuzana Marková a Simon Keenlyside rozzáří i Městské divadlo v Prostějově, a to v rámci koncertu Operní Gala pro Prostějov, který se uskuteční již 4. listopadu. „Velká jména fungují u diváků spolehlivě.
Ale vždy se snažím současně vybírat pěvce, kteří mají silné charisma. O to je zážitek silnější. Přesně takoví v Prostějově budou a věřím, že všechny čeká úžasný večer,“ přeje si sympatická producentka, která již do Česka „dovezla“ Annu Netrebko, Cecilii Bartoli, Elīnu Garanču, Joyce DiDonato, Angelu Gheorghiu, Juana Diega Flóreze, Rolanda Villazóna, Piotra Beczału, Mariusze Kwiecieńe, Bryna Terfela a mnoho dalších. Nyní je na řadě Prostějov! Koncert se koná u příležitosti předsednictví České republiky v Radě Evropské unie pod záštitou primátora Statutárního města Prostějov Františka Jury a hejtmana Olomouckého kraje Josefa Suchánka. Předprodej vstupenek probíhá na pokladně prostějovského divadla, a také prostřednictvím internetových stránek či například sítě www.ticketportal.cz.
* Operní Gala pro Prostějov nabídne již brzy vystoupení světových hvězd první kategorie. Můžete je více přiblížit publiku nadcházejícího koncertu?
„Úžasná sopranistka Zuzana Marková je velkou operní superstar. Hodně mladá odešla do Itálie dokončit svá pěvecká studia a právě tam se odrazila na největší světová pódia. Čerstvě má za sebou nesmírně úspěšnou koncertní šňůru s Andreou Bocellim po Velké Británii. Patří mezi nejuznávanější interpretky Violety ve Verdiho La traviatě. Prostějov je tenisové město, proto si pomůžu sportovním přirovnáním. Zuzana Marková je operní Petra Kvitová.“ (směje se)
* A Simon Keenlyside, kterému královna Alžběta II. v červnu 2018 udělila titul Sir?
„Ve své kategorii patří mezi světovou pětku. Je to velice respektovaný barytonista, který v průběhu své bohaté a úspěšné kariéry získal celou řadu ocenění. Nenajdete vyhlášenou operní síň, ve které by nevystupoval. Ve vídeňské opeře právě skončila série představení, kde zpíval Rigoletta ve stejnojmenné Verdiho opeře. Dlouhodobě se věnuje také koncertní činnosti a vedle operních árií představuje divákům v celém světě to nejlepší z klasických muzikálů.“
* Opera bývala považována za náročný žánr pro poměrně úzké spektrum publika. Platí to stále?
„Stále existuje skupina fajnšmekrů, kteří si pečlivě vybírají konkrétní představení nebo koncert. Roste ale řada posluchačů se zájmem o populárnější repertoár klasické hudby. Tomu odpovídá také program Operní Gala pro Prostějov, v jehož průběhu zazní ty největší operní hity a k tomu také krásné muzikálové melodie. Opera rozhodně není nuda a Zuzana Marková a Simon Keenlyside to naplno předvedou také prostějovskému publiku.“
* S velkými operními síněmi nemůže Prostějov soupeřit. Bylo těžké získat velké hvězdy k vystoupení v Městském divadle?
„Většinu koncertů opravdu pořádáme především v Praze, ale třeba právě v Prostějově jsme před několika lety pořádali koncert tenoristy Josepha Calleji a barytonisty Lucase Meachema, který měl u publika obrovský úspěch. Podobně jako koncerty pod širým nebem v Olomouci nebo koncerty ve Zlíně. Už tehdy se ukázalo, že diváci v regionu opeře rozumí a koncerty si umí užít. S interprety, kteří do Prostějova přijedou, spolupracuji delší dobu a pojí nás také přátelství, takže jsme se domluvili a jsem ráda, že světové hvězdy přijedou také na Moravu.“
* Špičkové interprety přivádíte do České republiky přes dvacet let. Jak je náročné dostat k nám ty největší světové hvězdy?
„Složité to bylo jen na začátku. Dnes pěvci sami volají, nabízejí své nové projekty. (úsměv) Spíše je to tedy o tom, vybrat si správně z nabídky. Proto stále cestuji, sleduji, poslouchám a vybírám si. Nejen ty zavedené star, ale i nové, neokoukané hvězdy. Ty mě stále zajímají.“
* Jak jste se vůbec k této práci dostala?
„Pracovala jsem v hotelu Jalta, který je kousek od Státní opery, takže u nás vystupující často bydleli. Občas potřebovali něco zařídit, s něčím pomoci, navazovali jsme přátelství. Tam se to najednou celé propojilo.“ (úsměv)
* Stane se, že během jednání o koncertech musíte akceptovat speciální požadavky pěvců?
„Většinou jsou milí a skromní, nějaké mimořádné požadavky jsem snad nezažila. Někteří sólisté nebo sólistky chtějí svého dirigenta nebo hosta. To není nic, na čem by jednání měla ztroskotat.“
* Komplikace nebývají ani při skládání konkrétního programu?
„O něm jednáme a někdy se trochu dohadujeme. Nemám moc ráda koncerty předehra – árie – intermezzo – árie. Snažím se stavět program do bloků a zároveň zviditelnit ty, kteří si to zaslouží. Je to takové počítání. Zaměřuji se na stěžejní a současně vhodný repertoár umělce. Jak koresponduje s repertoárem, který v dané sezóně zpívá po světě. S někým se diskuse daří lépe, jindy je vše složitější. Většinou mi ale umělci již po letech spolupráce důvěřují.“
* Vedle pořádání koncertů velkých osobností se snažíte pomáhat také českým začínajícím pěvcům. Založila jste Spolek přátel hudebních talentů. Co vás k tomu vedlo?
„Vždy jsem v zahraničí hledala také budoucí velké hvězdy. Chtěla jsem, aby u nás vystoupily v době, kdy teprve stoupaly nahoru. A napadlo mě, že velké talenty máme jistě také u nás. Jen je někdo musí objevit a pomoci, aby se prosadily.“
* Jak jste si ten čich na budoucí hvězdy vypěstovala?
„Dědeček byl lékař, měl rád operu a mezi operními pěvci měl hodně přátel. Odmalinka jsem se mezi nimi pohybovala, brali mě do divadla, takže jsem hudbou nasákla velmi brzy. Kvalitu jsem byla schopná poznat zřejmě už jako dítě, protože když jsem zkoušela na něco hrát či zpívat, sama sebe jsem vyřadila. Nedalo se to poslouchat. Byla to katastrofa, zvuk, který jsem produkovala, se mi ani trochu nelíbil. Tak jsem si řekla, že na to asi budu muset jít jednou jinak.“
* Máme u nás hodně nadějných sólistů?
„Dětí s krásným hlasem není málo. Samo o sobě to ale nestačí. V dnešní době nemůžete mít jen hlas. Stejně důležitá je jazyková vybavenost, charisma, herecký a pohybový talent. Bez toho se v současné opeře neobejdete. A takových zase tak moc není. O to je důležitější s takovými nadějemi pracovat.“
* Připravovat je na to, že život operní hvězdy je krásný i těžký současně a není pro každého?
„Je to jako ve sportu. Každý nemůže být olympijský vítěz. Musíte být připraveni na velké vypětí, náročné cestování, téměř žádné soukromí. Současně to chce velkou ochotu na sobě tvrdě pracovat. A také trpělivost, protože na velkou šanci si většinou musíte počkat.“
* Pod velkým tlakem pracují také pořadatelé koncertů. Také žijí v napětí a snaží se, aby vše do sebe zapadlo a vystoupení vyšlo na sto procent. Jak se s takovým náporem vyrovnáváte?
„Pravidelně jsem hodinu před koncertem na infarkt. (úsměv) Po koncertě se naopak cítím skvěle. Tak to prostě je. Na každého přijde slabší chvilka, také byly situace, kdy mě napadlo, že se vším praštím. Vždy to rychle přešlo. Toto je prostě můj život a věřím, že u této práce ještě nějakou dobu vydržím.“
Alena KUNERTOVÁ
* narodila se 31. srpna 1960 v Poděbradech
* vystudovala Střední hotelovou školu v Poděbradech
* poté se věnovala studiu jazyků, ovládá angličtinu, němčinu, ruštinu a italštinu
* pracovala jako zástupkyně ředitele pražského interhotelu Jalta
* v roce 1998 založila uměleckou a produkční agenturu Nachtigall Artists, nabízející realizaci koncertů a koncertních turné zejména v oblasti klasické hudby a opery
* agentura spolupracuje se špičkovými interprety z celého světa.
* na operu začala chodit s babičkou a dědečkem, již v dětství snila o tom, že bude ředitelkou operního divadla
zajímavost: založila Spolek přátel hudebních talentů, jehož prostřednictvím podporuje začínající umělce