Vybalancovat podporu vzdělávacích a podnikatelských center s chudšími regiony. Tak to je hlavní úkol regionálního rozvoje, který má na starost náměstek hejtmana Olomouckého kraje Jan Šafařík (na snímku). Právě on se svým týmem aktuálně připravuje dotační Program rozvoje venkova a Program na podporu místních produktů, o němž má jednat prosincové zastupitelstvo. S krajským náměstkem jsme si povídali mimo jiné také o Inovačním centru Olomouckého kraje, které je rovněž klíčové pro spolupráci firem se studenty Univerzity Palackého v Olomouci.
* Coby náměstek hejtmana jste zodpovědný za regionální rozvoj. Co v této oblasti aktuálně připravujete?
„Řešíme například transformaci energetického hospodářství kraje. Jedná se především o energetické úspory a studie, které mají ukázat potenciál pro umísťování fotovoltaických elektráren na našich budovách, případně dalších obnovitelných zdrojů v celém regionu. Aktuálně jsme také před vydáním publikací, které mají pomoci podnikatelům v našem regionu, a to jak malým – Katalog regionální produkce, tak velkým – Významné firmy Olomouckého kraje.“
* Pro rozvoj regionu je zpracována strategie až do roku 2027. Dá se říci alespoň hlavní priorita, která by měla k rozvoji regionu přispět?
„Momentálně jsou zpracovávány strategie, které se na rozvoj regionu dívají z více úhlů. Aktuálně zpracovaná strategie má dvě nosné myšlenky. Pomáhat oblastem s horší ekonomickou situací, aby došlo ke zlepšení a nedocházelo k negativním jevům jako například úbytek obyvatel, podnikatelů, zavírání obchodů či škol. Je důležité podporovat i nové perspektivní věci, které budou hrát důležitou roli v budoucnu, jako jsou inovace a podpora podnikání. Nejvýznamnějším projektem v této oblasti je rozšíření fungování Inovačního centra Olomouckého kraje (dále ICOK - pozn.red.). Jsem rád, že se nám ho podařilo oživit a dále ho podporujeme. Třetím tématem, které se pojí s obojím, je zvýšení povědomí o Olomouckém kraji. Jednoduše aby se o kraji více vědělo a šířily se o něm především ty pozitivní věci.“
* Mohl byste krátce představit Inovační centrum Olomouckého kraje?
„Inovační centrum zřizuje Olomoucký kraj a Univerzita Palackého v Olomouci. Snahou je naplňovat regionální strategii pro podporu inovací. Hlavní důraz klade na propojení různých aktérů, tedy firem, výzkumných organizací, vzdělávacích institucí, veřejné správy a neziskového sektoru. Podporuje praktické využití výsledků výzkumu a vývoje, přičemž se zaměřuje na inovativní a udržitelné podnikání, zejména v malých a středních firmách, startupech a mezi začínajícími podnikateli. Současně se ICOK věnuje marketingu, propaguje region jako místo s výborným výzkumným potenciálem a inovativními firmami, s cílem zdůraznit, že Olomoucký kraj je atraktivním místem pro život i podnikání.“
* Je možné uvést nějaký konkrétní příklad, na němž by bylo možné jeho služby ilustrovat?
„Velkým tématem je podpora aktivit přímo v regionech, kde má inovační centrum své kontaktní osoby a budování infrastruktury v konkrétních místech. Povedlo se to například v Přerově, kde se otevřel IN-HUB. Podporuje podnikavost prostřednictvím programů a workshopů, jako jsou Bootcamp a ICOK Akcelerátor, a věnuje se tématům Průmyslu 4.0, Life Science nebo kulturní a kreativní průmysly. Nabízí také program ICOK PLATINN nebo ICOK DIGI, které prostřednictvím expertních konzultací pomáhají rozvíjet potenciál nebo lépe reagovat na potřeby digitalizace. Dalším důležitým tématem je udržitelnost.“
* Jakým dalším způsobem může Olomoucký kraj podporovat podnikání a podnikavost?
„Olomoucký kraj klade velký důraz na podporu podnikání nad rámec zákonem svěřených povinností. Spolupracuje s agenturou CzechInvest a Agenturou pro podnikání a inovace. Specifickým způsobem podpory je prezentace úspěšných podnikatelů či záměrů. Ať už je to spoluorganizace soutěží EY Podnikatel roku, soutěž Cena za společenskou odpovědnost nebo záštita PwC firma roku nebo Moneta Živnostník roku. Před vydáním jsou nyní již zmíněná publikace Katalog regionální produkce prezentující místní malé producenty pod značkami Haná, Jeseníky a Moravská brána. S tím vším souvisí i podpora soutěží Regionální potravina a Výrobek Olomouckého kraje. Podnikání podporuje také ICOK. Zejména to inovativní a motivuje studenty a mladé lidi k zájmu o něj. Pořádá motivační přednášky o podnikání na školách a dlouhodobě se věnuje podpoře podnikavosti a začínajícím podnikatelům prostřednictvím platformy NašlápnuTO.“
* Jakým směrem se odvíjí aplikace výsledků vědy do praxe a rozvoj inovací v kraji?
„V posledních třech letech posilujeme inovační prostředí regionu rozšířením a zlepšením aktivit a služeb pro relevantní aktéry. Klíčovou roli v naší snaze hraje ICOK. Máme aktualizovanou RIS3 strategii Olomouckého kraje a společně s inovačním centrem realizujeme projekt Smart Akcelerátor.
Roli inovačního centra vidím ve spojování výzkumníků s firmami, aby mohli spolupracovat a využívat vzájemné know-how. Byli bychom rádi, kdyby ICOK byl pomyslným mostem mezi oběma světy. Konkrétním příkladem finanční podpory pro spolupráci mezi firmami a výzkumnými organizacemi jsou ICOK R&D vouchery.“
* Co v této oblasti v tuto chvíli připravujete?
„Letos ICOK zorganizoval setkání v oblasti vodohospodářské a čerpací techniky. Plánujeme pořádat podobné akce i v budoucích letech, zejména v odvětvích, kde je náš kraj silný nebo má potenciál. To platí jak pro výzkumný potenciál, tak pro firemní sektor.“
* Velkým tématem uplynulého roku bylo také hospodaření s energiemi. Jaké konkrétní kroky kraj v tomto ohledu učinil?
„Snažíme se o systematickou změnu v oblasti energetiky. To, o co usilujeme, je posun v myšlení a přístupu. Nejlevnější a nejekologičtější je ta energie, která se nemusí vůbec vyrobit. Letos jsme proto například rozdělili navíc kolem čtyřiceti milionů korun mezi příspěvkové organizace, aby cíleně prováděly energeticky úsporná opatření a snížili tak účty za energie a její spotřebu. Současně jsou připravována opatření na objektech příspěvkových organizací, které mají oblast energetických úspor řešit. Rozhodli jsme se jít i cestou pořízení investic, které budou v budoucnu spláceny ‚z úspor‘, tzv. metodou EPC. Jedná se o zhruba dvacet objektů. Fenoménem posledních let jsou fotovoltaické elektrárny. V současnosti je v různé fázi realizace několika projektů na pořízení fotovoltaik u příspěvkových organizací. Současně dochází k mapování možností jejich pořízení u dalších vhodných škol či sociálních zařízení. Za zásadní považuji vznik krajské energetické agentury, která by krajskou energetiku řešila komplexně. A to včetně komunitní energetiky, fotovoltaiky, nákupu a obchodování s energiemi. Na to žádáme peníze přímo z Bruselu, takže by realizace agentury mohla být pro kraj téměř zadarmo.“