Růžová kola obsadila Prostějov poprvé v březnu minulého roku a od té doby byla využita už ve více než tři sta tisících případech. Sdílená kola se totiž stala velmi populárním dopravním prostředkem a podle rostoucích počtů se dá jasně vyhodnotit, že ani Prostějov není výjimkou. Jako mimořádně úspěšné dva roky zhodnotil tyto informace i koordinátor provozu Rekol Radek Smítal, který také přidal i konkrétní čísla či například zajímavosti, jež museli pracovníci v průběhu tohoto období řešit.
* Jak byste uplynulé dva roky v Prostějově zhodnotili?
„Uplynulé dva roky v Prostějově pro nás byly mimořádně úspěšné. Stali jsme se skutečnou
součástí každodenní dopravy ve městě – pohodlnou a ekologickou variantou k jiným
způsobům dopravy. To dokazuje i fakt, že Prostějované s námi nejčastěji jezdili do práce
nebo škol mezi šestou a sedmou hodinou ranní, pak po čtrnácté hodině i zpátky. Měli jsme zde skvělé zázemí, neustále nám rostl počet uživatelů i jízd. Svůj velký podíl má na tom i fakt, že město má více jak třicet kilometrů cyklostezek. Díky podpoře akcí jako Wolkrův Prostějov, výročí botanické zahrady nebo spolupráci s místní ZUŠ jsme se stali skutečnou součástí života ve městě.“
* Můžete poskytnout i nějaká čísla z provozu?
„Určitě. Od začátku naší působnosti v Prostějově jsme zaznamenali více než 300 000
výpůjček. Například v letošním roce jsme překročili 187 000 tisíc jízd, což je výrazný nárůst
oproti předchozím rokům. Zatím nejvíce výpůjček jsme zaznamenali 6. září, a to více než 1
800. Vzhledem ke stálému počtu více než 140 kol v provozu to znamená, že jedno kolo se
půjčilo průměrně téměř třináctkrát za jeden den. Obecně pozorujeme, že kola se nejvíce půjčují v pátek, nejméně v neděli.“
* Jak vlastně probíhá samotný provoz a údržba sdílených kol?
„Provoz a údržba kol jsou pro nás klíčové, aby kola byla vždy v perfektním stavu. Každý den
náš tým rozváží kola po městě dodávkou nebo na speciálním cyklovozíku, protože některá
místa jsou vytíženější než jiná – Sportcentrum, náměstí, Vrahovice. Kola pravidelně
kontrolujeme, opravujeme drobné závady a zajišťujeme jejich rozmístění tak, aby byla
rovnoměrně dostupná po celém Prostějově. Kromě toho máme rychlou reakci na hlášení od
uživatelů – pokud někdo nahlásí problém, snažíme se ho co nejrychleji odstranit. Bez
hlášení závad bychom nemohli být s opravami tak rychlí, za to proaktivním uživatelům
děkujeme.“
* Byli jste v Prostějově terčem vandalismu?
„Vandalismu se bohužel nevyhneme ani v Prostějově. Některá kola byla poničena nebo
zneužita, což nás mrzí, protože jde o službu, která slouží celému městu. Každé zničené kolo
znamená výdaje na opravy a zbytečné komplikace pro uživatele, kteří by ho mohli využít.
Museli jsme řešit například i případ kola v městském rybníku, což byl jeden z těch
extrémnějších případů. Občas také někdo ukradl pedály, vypletené kolo nebo světla, někdy
se nám ale díly díky poctivým osobám a firmám, které je najdou, vrátí. Nejvíce nás trápilo,
když na jednom kole jezdí naráz 2 lidé, kola na to nejsou stavěná a výměny košíků nebo
vidlic zaberou spousty času, po který by kolo mohlo ve městě jezdit a sloužit té naprosté
většině našich uživatelů, kteří se ke kolům chovají s respektem a váží si jich.“
* Chtěli byste něco vzkázat uživatelům?
„Chtěli bychom poděkovat všem, kteří Rekola používají a chovají se ke kolům zodpovědně.
Každý z vás přispívá k tomu, aby byla prostějovská kola stále dostupná a v dobrém stavu.
Pokud vidíte, že je s některým kolem problém, neváhejte nám to nahlásit. A pokud potkáte
někoho, kdo kola ničí, pomozte nám tím, že nás na to upozorníte. Společně můžeme zajistit,
aby naše kola sloužila všem obyvatelům města co nejlépe a co nejdéle. Pokud byste měli
jakoukoliv připomínku, napište nám na Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.. Děkujeme, že jezdíte s námi. A snad
se uvidíme i v příštím roce.“