Na Střední odborné škole podnikání a obchodu učí Ekonomický Ámos. Je jím Jaromír Tomčík, který na škole působí od roku 2018. Vyučuje odborné ekonomické předměty a předměty se zaměřením na sportovní management a cestovní ruch. Byl zapojen do činnosti Regionálního kontaktního centra ICOK. Aktuálně je koordinátorem projektu MVŠO – Podpora podnikavosti. Je autorem a koordinátorem projektu Vyučování o EU na Střední odborné škole podnikání a obchodu (SOSPO a EU) Jean Monet.
* Pane učiteli, získal jste ocenění Ekonomický Ámos. Můžete nám přiblížit, co toto ocenění znamená a kdo ho uděluje?
„Ekonomický Ámos je ocenění pro nejinspirativnější učitele ekonomických předmětů a finanční gramotnosti na středních školách v České republice. Uděluje ho Institut ekonomického vzdělávání (INEV) v rámci konference pedagogů ekonomických předmětů UČEKON. Cílem je ocenit učitele, kteří dokážou studenty nadchnout pro ekonomické disciplíny, propojují teorii s praxí a přispívají k rozvoji jejich finanční gramotnosti. Velmi mě těší, že nominace podávají samotní studenti, což je pro mě velká pocta. Letos bylo nominováno 215 učitelů z celé republiky, přičemž byli vybráni odbornou porotou tři laureáti.“
* Co podle vás rozhodlo o tom, že jste ocenění získal právě vy?
„Myslím, že velkou roli hraje přístup k výuce. Snažím se studentům ukazovat, že ekonomie není jen o číslech a definicích, ale o skutečných problémech, se kterými se každý den setkáváme. V hodinách se snažím propojovat teorii s aktuálním děním a praktickými příklady, aby si studenti látku mohli snadno představit a aplikovat ji ve svém životě. Dávám jim prostor, aby si sami modelovali příklady podle vlastních zkušeností nebo zájmů, což podporuje jejich kreativitu a schopnost kriticky myslet.“
* Máte nějaké konkrétní příklady aktivit, které vaše studenty nejvíce oslovily?
„Jedním z oblíbených témat je vysvětlování ekonomických konceptů a principů na příkladu obyčejné židle. Tento jednoduchý model umožňuje pochopit i složité teorie. Také jsem rád, že se naši studenti zapojují do soutěží a projektů, jako je Středoškolská odborná činnost, EkonoVize (pořádaná VŠB Ostrava), Zlatý gramoťák aj. V rámci evropského projektu Iniciativy vyučování o EU v programu Jean Monnet jsme organizovali projektový den k výročí vstupu České republiky do EU, byli na vzdělávací exkurzi napříč evropskými městy a institucemi EU atd.“
* Jak důležitou roli hrají ve vaší výuce odborníci z praxe?
„Velmi důležitou. Díky podpoře vedení školy pravidelně zveme na přednášky odborníky z různých oblastí, a to od podnikání přes energetickou gramotnost až po investování. Spolupracujeme také s institucemi, jako je Inovační centrum Olomouckého kraje nebo Moravská vysoká škola, což umožňuje studentům získat pohled na ekonomii přímo od lidí z praxe. Tato setkání jsou vždy velmi inspirativní a ukazují studentům, kam je může jejich vzdělání nasměrovat.“
* Ve společnosti se někdy ozývají hlasy, že práce učitelů není dostatečně oceněna. Jak vnímáte vy roli pedagoga?
„Myslím, že si někteří lidé opravdu neuvědomují, jak zásadní vliv má učitel na rozvoj mladého člověka. Žáci tráví ve škole často více času než doma, a proto má škola obrovský vliv na jejich formování. Přál bych si, aby si studenti odnesli nejen znalosti, ale také dovednosti, které jim pomohou v životě – schopnost kriticky myslet, řešit problémy, spolupracovat a orientovat se ve složitém světě.“
* Jaké plány máte do budoucna?
„Rád bych pokračoval v zapojování studentů do různých aktivit a poté v hledání nových mezipředmětových vztahů, protože právě ty ukazují, jak je vše propojené. Zároveň bych chtěl více využívat moderní technologie, které mohou výuku zatraktivnit a přiblížit ji studentům. Nesmím zapomenout na projekty v rámci mezinárodních mobilit, jako je Erasmus+, kterých se mohu účastnit a které studentům i mně přinášejí cenné zkušenosti.“