Večerníku se podařilo získat vyjádření tiskového mluvčího Generálního ředitelství Správy železnic v Praze k aktuálním otázkám osudu budovy místního nádraží v Prostějově. Dušan Gavenda v exkluzivním rozhovoru připustil, že nemovitost je pro majitele nepotřebná a s největší pravděpodobností dojde k jejímu prodeji. Přednost podle něj dostanou státní organizace, poté město Prostějov nebo soukromý subjekt.
* Prostějovští zastupitelé si vyslechli zprávu o tom, že Správa železnic změnila názor a nehodlá rekonstruovat budovu místního nádraží v Prostějově. Prosakují i zprávy, že upřednostňujete prodej budovy, nebo dokonce její demolici. Můžete vysvětlit, jak to tedy je?
„Správa železnic v současné době neřeší demolici objektu. Můžeme potvrdit, že jsme obdrželi žádost o odkup výpravní budovy a zájem o převod nemovitosti již vyjádřilo také statutární město Prostějov. O dalším postupu se bude rozhodovat, příprava projektu oprav budovy místního nádraží v Prostějově byla proto zatím pozastavena.“
* Je možné, že budovu místního nádraží v Prostějově prodáte podnikateli Benýškovi nebo ji přednostně nabídnete k odkupu městu Prostějovu?
„Se zástupci Prostějova proběhlo několik jednání, poslední z nich již v tomto roce. Představitelé města žádali o zvážení a projednání možnosti bezúplatného převodu nemovitosti. Správa železnic bude v jednáních se statutárním městem Prostějov dále pokračovat v rámci zákonem předepsaného postupu. A mohu potvrdit, že na základě obdržené žádosti o odprodej objektu v současné době probíhá na Správě železnic projednávání jeho trvalé nepotřebnosti pro provozování a provozuschopnost železniční dopravní cesty. V případě konstatování nepotřebnosti a převoditelnosti objektu bude pokračovat standardní proces daný závaznými právními předpisy.
* O jaký proces tedy konkrétně půjde?
„Nemovitost je v takovém případě nejprve nabídnuta orgánům veřejné správy, a to umístěním nabídky na Portál veřejné správy. Pokud organizační složky státu či jiné státní organizace zájem neprojeví, nabídne se nemovitost k převodu územně samosprávným celkům. V případě jejich nezájmu je pak prodej nemovitostí Správy železnic řešen prioritně formou veřejné soutěže. Přímý prodej je možné zvažovat jen v definovaných případech. Například při sjednocení vlastnictví pozemku a stavby na něm, scelení majetku a podobně. Po projednání a stanovení konkrétních technických podmínek je převod předložen k odsouhlasení správní radě Správy železnic. Konečný souhlas s převodem či prodejem majetku pak ještě musí udělit vláda České republiky.“