Dnes je pátek 14.3.2025, svátek slaví Rút a Matylda
Starý případ 25: Věčně ucpaný „kruháč“ v Olomoucké

Prakticky denně se lidé potýkají s přetíženým rondelem v Olomoucké ulici u prodejny KFC. Obdobná situace panuje také na kruhové křižovatce u Tesca. „Kapacita obou křižovatek nestačí, kruháče jsou trvale přetížené a auta stávají od Olomoucké až na dálnici. Především v odpolední špičce je to katastrofa,“ upozornil Martin Pekáček. Vedení města si je problému vědomo, již přede dvěma lety ve spolupráci s Olomouckým krajem připravovalo kompletní přestavbu rondelu v Olomoucké ulici, ta se ovšem pořádně zasekla.

 

 

Rondel v Olomoucké ulici patří dlouhodobě k nejvytíženějším v Prostějově. Jeho větve vedou nejen do Držovic, ale také ve směru do obchodní zóny, na dálnici D46, ale i na severní obchvat města. Na něco takového však nebyla kruhová křižovatka stavěná. Už přede dvěma roky se zdálo, že je řešení na světě. Investice za zhruba 20 milionů korun měla být v režii Olomouckého kraje, který s ní v rozpočtu počítal už na rok 2023. Po úpravách měl rondel mít tvar elipsy o šesti ramenech. Jenže z toho nakonec sešlo. „Do cesty se postavila jedna soukromá firma se zahraniční účastí, která odmítla poskytnout souhlas nezbytný pro vydání stavebního povolení. To nás naštvalo, asi budeme muset přistoupit k nepopulárnímu vyvlastnění. To však nebude snadné, vše zřejmě skončí u soudů a ty se mohou táhnout,“ vysvětlil již před časem po našem dotazu po zdržení celé investice náměstek prostějovského primátora Jiří Rozehnal.

Vznikne u Tesca další jízdní pruh?

Situace se ovšem stále zhoršuje, a tak se mimo jiné už objevily také zajímavé návrhy na řešení zapeklité situace z řad veřejnosti. „Navrhuji udělat mezi kruháčem u Tesca a kruháčem u KFC ve směru k Olomoucké ulici místo jednoho dva jízdní pruhy. Tím se dá vyřešit problém obou kruhových křižovatek. Vozidla vyjíždějící od obchodní zóny u Tesca by se prvnímu kruháči mohla zcela vyhnout a do Konečné ulice by řidiči vjížděli vlastním jízdním pruhem. U druhého kruháče u KFC navrhuji použít řešení kruháč ‚Petrský kostel‘. To by představovalo vjezd do kruháče z Konečné ulice dvěma jízdními pruhy, pravý jízdní pruh by sloužil k odbočení do Držovic a rovně na obchvat a levý pro odbočení do Olomoucké ulice. Kapacita obou kruháčů by se tím výrazně zvýšila a současně počet vozidel případně stojících mezi oběma kruháči vzrostl na dvojnásobek. Na dálnici by už nikdo stát nezůstal,“ představil svoji vizi na webových stránkách města Martin Pekáček. Zda je vznik nového jízdního pruhu v budoucnu reálný, bude záležet na případných jednáních nejen mezi obcí Držovice, městem Prostějov a soukromými vlastníky, ale zejména Olomouckým krajem, který je správcem uvedených komunikací.