S nepříjemností se nyní musí vypořádat obchody, které dosud vláda nezavřela. Vláda totiž navrhla, a nakonec se jí podařilo schválit nařízení, podle kterého v obchodech bude moci být pouhý jeden zákazník na patnáct metrů čtverečních prodejní plochy. Nařízení přichází ve chvíli, kdy se počet nakažených začíná snižovat a ministr Karel Havlíček uveřejnil úvahy o možném rozvolňování opatření. Novinka by přitom měla platit už od zítřka.
Redakce Večerníku proto poprosila zástupce některých obchodních řetězců, které mají své zastoupení v Prostějově, aby se k nařízení vlády vyjádřila. „Na toto opatření jsme se začali připravovat v podstatě již v momentě, kdy jsme měli první signály, že vláda o takovémto omezení uvažuje. Udělali jsme analýzy počtu zákazníků a velikostí nákupních ploch a také jsme poptali pracovníky bezpečnostních agentur, abychom dokázali posílit jejich přítomnost na prodejnách. Chystáme se také posílit počty pokladních i kolegů na obsluhovaných pultech s lahůdkami, aby byl nákup plynulejší a zákazníci byli odbaveni ještě rychleji. Vše intenzivně řešíme,“ uvedl například PR tým společnosti Albert Česká republika. Podle vyjádření pro Novinky.cz se pak už dříve na podobnou možnost připravovalo také Tesco.
Vyjádření zaslala také společnost Billa. „Společnost omezí počet nákupních vozíků a košíků, aby dosáhla omezení na m2 prodejní plochy. Dodržování opatření bude koordinovat prostřednictvím zaměstnanců bezpečnostních agentur. V případě potíží budeme žádat Policii ČR o součinnost při dohlížení na dodržování opatření. V průměru budeme moci vpustit do prodejny v jednu chvíli zhruba 60 zákazníků,“ uvedla mluvčí firmy Dana Bratánková. Upozornila však, že půjde o prodejny se standardní plochou, což by se ovšem netýkalo prodejny ve Zlaté Bráně, která patří k těm menším. Zatímco v některých případech jsou zákazníci smířliví, u jiných převládá vztek, další si zase z novinky dělají legraci. Společnost Billa pak poukazuje na trable s přípravami. A jsou rovněž skeptičtí vůči reálnému dopadu. „Nově vydávané opatření bude mít ve svém konečném důsledku absolutně opačný efekt. Z našich propočtů vyplývá, že při zavedení tohoto opatření nebudeme moci obsloužit až 50 % našich zákazníků, což bude pravděpodobně znovu způsobovat paniku, chaos a v extrémních případech i nevraživost mezi zákazníky,“ poznamenala Bratánková.