Během předchozích vln, kdy Česko postihl lockdown, byla i situace v hromadné dopravě velmi ochromena a ani při dopravní špičce nejezdil téměř nikdo. V současnosti se najde řada cestujících i mimo hlavní časy, ale mírný pokles sami řidiči potvrzují.
„Dokud budou školy i fabriky otevřené, tak ten pokles nebude zas až takový,“ hlásí oslovení řidiči i průvodčí. Večerník v rámci druhého dílu nového seriálu se podíval na situaci ve veřejné dopravě, ať už je to bus či vlak.
„Určitě to není tak drastické jako v loňském roce a stále se najde řada cestujících, kteří využívají našich služeb. Postupně se však tato čísla během podzimu stále snižují a je to patrné v dopravní špičce ráno, kdy jezdí lidé do práce a následně studenti do škol, ale také mimo špičku, kdy už lidé po městě necestují tolik, jak tomu bylo třeba ještě v září,“ prozradil jeden z řidičů pouliční dopravy, který si nepřál být jmenován.
Podobně situaci viděl i jeden z cestujících Alois Chromek, který městskou hromadnou dopravu využívá pravidelně každý týden. „Jezdím s ní pravidelně, když potřebuji něco vyřešit, teď například musím zajet pro léky. Během podzimu jsem zatím nezažil, že by si nebylo kam sednout, což dříve bývalo celkem normální,“ prozradil.
U delších spojů železniční i autobusové dopravy zatím razantnější úbytek nezaznamenali. „V ranních hodinách a následně mezi druhou a čtvrtou je cestujících hodně, ale troufám si tvrdit, že nejen před pandemií, ale i během měsíců mimo prázdniny jich bylo o něco více, ale situace se opakovaně mění. Týden je cestujících více, týden zase méně. Je to hodně ovlivněno i tím, zda nepřijdou karantény ve školách i ve fabrikách. Mimo tyto hodiny se jedná spíše o jednotky cestujících, ale počty se stále zhruba udržují na stejných číslech, jako tomu bylo dříve,“ doplnil další oslovený řidič.
Největší pokles teprve očekávají i sami dopravci s přibývajícími restrikcemi. „Jestli to bude stejné jako v loňském roce, kdy se téměř vše zastavilo, tak se to projevilo opravdu značně v dopravě. Pokud však zůstanou školy i firmy nadále otevřené, tak ten dopad nebude takový, ale bude to samozřejmě záležet na dalších opatřeních,“ mají jasno řidiči i průvodčí.
V prostředcích hromadné dopravy platí stejně jako na dalších místech povinnost mít zakryté dýchací cesty po celou dobu jízdy. Nejen tam se uvedené opatření nesetkává s pochopením. V autobusech se to řidiči snaží řešit pouze vyžádáním pomocí reproduktoru a do osobního kontaktu se nepouští. Průvodčí ve vlacích to mají v tomto ohledu náročnější. „Stále se najde spousta osob, která si respirátor sundá hned, jak usedne, musím je často žádat. Většina poslechne a respirátor si nasadí, ale jsou i případy, které končí menší či větší hádkou. Kolegové to mají velmi podobně,“ prozradil Večerníku jeden z vlakových průvodčích.