Aktuální doba nabízí spoustu možností. Takových, o kterých se před třiceti lety ani nesnilo. A je na každém z nás, jak si s tím poradí. Platí to i při shánění zaměstnání. Ty tam jsou doby, kdy stačilo tu a tam kouknout na vývěsní tabuli pobočky Úřadu práce ČR. Nebo snad do novin na inzeráty. Doba je jiná, možností je více. Při efektivním shánění nového (nebo snad prvního) zaměstnání už je toto dnes málo.

Začněme přesto Úřadem práce. Ten nabízí řadu pozic, vesměs pro lidi se středním odborným vzděláním a vyučením. Část pracovních míst bývá i pro osoby se zdravotním handicapem. Výhodou je, že je nabídka úřadu relativně přehledná. A zejména člověk, který se chce orientovat zvlášť podle výdělku, si přijde na své. Částka je obvykle jasně uvedená, stejně jako další základní ukazatele. Nevýhodou naopak je nízký počet pozic pro profese, kde už je vysoká škola požadavkem, ne tak trochu nechtěným bonusem.

Další možností jsou inzeráty. Tu a tam se s nimi setkáme i na veřejných místech. Častější jsou ale stále v novinách nebo časopisech, kde se ovšem lidé setkají spíše s dělnickými profesemi, případně prací v oborech, jako jsou stravovací služby či doprava. Nemusí to být ale pravidlem. A každý by měl i tištěné inzeráty projít, možná by byl příjemně překvapený množstvím a rozmanitostí nabídek. U médií ale ještě zůstaňme, zejména regionální rádia se totiž hodně pustila do inzerování nabídek práce. Při cestě autem nebo poslechu rádia kdekoli jinde je tak dobré zbystřit.

Prim ale dnes hrají specializované internetové servery. Práce.cz, Jobs.cz a mnoho dalších nabízí tisíce pracovních míst. Velkou výhodou je, že vám mohou nabídku práce takřka „ušít na míru“. Tedy že nabídnou pozici ve vámi preferovaném oboru, lokalitě a můžete si i zvolit další parametry vámi požadované práce. Dobrou skutečností je také přehlednost a možnost nastavit si informování o nových nabídkách z „vašeho“ oboru do e-mailu.

Důležité je dívat se i přímo na firemních webech. Záložka „kariéra“ bývá už téměř samozřejmostí. Stejně jako obsažný odstaveček o tom, co by měl kandidát splňovat a co naopak nabízí firma. Nevýhodou je, že ne vždy je z takto uváděných nabídek práce zřejmý plat. Na závěr pak klasika, tedy doporučení od známých či příbuzných. Dnešní doba je tak přesycená technologiemi, že občas zapomínáme na obyčejné mluvení. Stačí se přitom občas jen zeptat.

A kdo ví, třeba se ocitnete na pohovoru díky dobrým informacím některého z blízkých dřív, než byste řekli švec.