Prostějovská továrna Wichterle & Kovářík byla významným výrobcem hospodářských strojů v České republice. V době své existence představovala hrdý symbol neuvěřitelné výrobní energie a inovací. Její výrobky byly ceněné nejen doma, ale i v zahraničí! Jednalo se o průkopníky na poli automobilů a zemědělských traktorů. Společnost, kterou dokázal v roce 2004 vzkřísit Martin Wichterle, hrdě drží laťku u průmyslových převodovek stejně vysoko.
Letos to bude již 105 let, co 22. prosince roku 1918 vznikl Wikov. Stalo se tak sloučením dvou prostějovských firem Wichterle a Kovářík. Díky tomu vznikla největší československá továrna na výrobu zemědělských strojů. Závod se rozkládal na ploše 250 000 m2 a zaměstnával 2000 dělníků a 150 úředníků. Wikov ovšem není pouze minulost, ale také skvělá přítomnost a budoucnost.
Od svých počátků před sto lety nabízela továrna Wichterle & Kovářík neobyčejně široký sortiment. Obsahoval drobné ruční nářadí, pluhy, mlátičky, vyorávače brambor, parní loko-mobily, stabilní naftové, benzínové, plynové motory a generátory pro pohon mlýnů, dílen a menších závodů. Rokem 1922, kdy si majitelé firmy Wikov přivezli z návštěvy vídeňské výstavy italský automobil Ansaldo, přibyly k výrobnímu sortimentu ještě automobily. Jejich produkce sice představovala necelých 10 procent z celého objemu výroby, ale většina automobilů byla originály vytvořenými přímo na míru a přání zákazníka. Tomáš Baťa si zde například nechal vyrobit spací vůz pro své cesty ze Zlína do Prahy. Mnoho automobilů proto zůstalo pouze v prototypu, např. tzv. Kapka z roku 1931, první aerodynamický vůz v Československu. Po druhé světové válce v roce 1946 byla společnost Wikov znárodněna a přejmenována na Agrozet, později na Agrostroj Prostějov.
Značku Wikov vzkřísil v roce 2004 Martin Wichterle, kdy nově zakoupené firmy ČKD Hronov a Škoda Gear z Plzně přejmenoval na Wikov MGI a Wikov Gear. Tím se začala psát novodobá historie firmy.
Skupina Wikov Industry vyváží více jak 75 procent své výroby do zahraničí, zaměstnává kolem tisíce lidí a její roční tržby se pohybovaly na úrovni 1,8 miliardy korun. Věhlasnými českými značkami se to přitom ve skupině Wikov jen hemží, ať už je to Škoda, Baťa, či ČKD.
O to víc si její vedení uvědomuje, že historie a um našich předků jsou součástí firemní kultury. Ostatně některé osobní vozy, které Wikov vyráběl ve dvacátých a třicátých letech minulého století, má firma v součastnosti zrestaurované a instalované přímo v administrativní budově.