Zavřené, otevřené, tak napůl. Distanční výuka, prezenční výuka a pak střídavá. Člověku jde pomalu hlava kolem ze všech změn, které se v důsledku utužování a později rozvolňování pravidel dějí ve školství. Platí, že nyní pomalu co týden, to novinka. Učitelé a ředitelé tak mají plné ruce práce s tím, aby vše vykonali podle předpisů a zároveň aby co nejméně tyto předpisy komplikovaly chod škol. „Ale jsou schopní, zvládají to,“ kvituje náměstek primátora prostějovského primátora pro oblast školství Jan Krchňavý, sám bývalý ředitel školy. Na pravidla má jasný názor, kromě něj v krátkém rozhovoru prozradil nejen to, co podle jeho informací dělá ředitelům největší starosti, ale i jak může současná doba pomoci učitelskému stavu.
* Děti se vrací do škol, které měly týden na přípravu. Je to dost?
„Já si myslím, že to stačí. Pokud jsem mluvil se řediteli škol, tak jsou schopní, umí si fakticky poradit i ze dne na den. Co se týká prostředků potřebných k chodu, tak mají dostatek dezinfekce. Ještě v pátek jsme jim nabízeli, že jim dodáme další. Mateřské školy jsme zásobili už dříve. Školy pak mají dost finančních prostředků, kdyby náhodou tyto věci docházely, mohou si dokoupit.“
* V čem tedy naopak byly a nejspíš budou problémy?
„Spíš jsou po organizační stránce. Ale největší problémy jsou asi se stravou a se směrováním podle tříd, s homogenitou. Ale vůbec se nebojím, že by to učitelé nezvládli, jsou šikovní. Dokázali to už na jaře a vím, že to zvládnou i teď.“
* Překvapila skutečnost, že i když je PES na stupni 4, tak se žáci vracejí?
„Já už bych to pustil, protože už je to fakt moc dlouho... Když si vezmu třeba deváťáky, kteří minulý školní rok měli přerušení, teď nastoupili na střední školu a zase nic. Tak to je hrůza. Dobře je, že první a druhé ročníky jsou už nějakou dobu ve školách, to je velmi pozitivní. Už to bylo nutné. Ale já už bych to pustil celé. Je to jisté nebezpečí, každý na to může být jiný názor. Každý z odborníků navíc říká něco jiného. A rád bych podotknul jednu poznámku…“
* Povídejte.
„Úplně se zapomnělo na mateřské školy. Byly vynulované, vůbec se jim neděkuje. Velice mě to štve, přitom to byly ony, kdo zachraňoval hospodářství. Kdyby se zavřely školky, tak je spousta maminek doma. Oni jim to zkrátka prskli stylem ‚mateřské školy pojedou a hotovo‘. Nikdo se s nimi nebaví. I ony jsou přitom v té první linii a zachraňují situaci. Kdyby nebyly, tak toto hospodářství by šlo již úplně do háje! Nikdo o nich nemluví, ale také jsou v první linii a mohou být nakažení.“
* A jak hodnotíte střídavé učení na druhém stupni? Berou ho prostějovští ředitelé jako velkou komplikaci?
„Tak zase to zvládnou. Všichni děláme zkrátka teď něco, na co jsme nebyli zvyklí. Je to něco nového. A hledáme ty nejlepší cesty. Je fakt výhoda, že jsme si to zkusili na jaře. I zde se ale ukáže ten dobrý učitel, protřídí se to. Protože budou výborní, horší a pak průměrní. Stejně jako jsou třeba lepší a horší lékaři nebo třeba novináři. Vidím to jako určitou výzvu a teď po letech, kdy se na učitele vždy nahlíželo trochu svrchu, tak mohou po té době ukázat, jak jsou důležití. Ukážou to ale opět ti dobří, ti špatní ne. Spousta rodičů teď říká, že by to nedělala, že zasluhují obdiv. Pokud mám ale zprávy, tak na počet škol jsou jen jednotlivé kritiky ze strany rodičů. Opravdu minimální. I to ukazuje, že školy dělají svou práci dobře.“