Už poosmnácté odstartovala v neděli z lázní Skalka Rallye na pohodu. Auto a moto veterány zamířily do druhých lázní, Slatinic. Mezipřistání měly v zámeckém parku v Čechách pod Kosířem, kde se předvedly návštěvníkům na výstavě. Ve Slatinicích je pak čekalo nejen pohoštění, ale i vyhodnocení, soutěž elegance, módní přehlídka dobového oblečení a vyhlášení nejstaršího vozidla.

Hanácký auto moto veterán klub v AČR Prostějov, Lázně Skalka, Vlastivědné muzeum Olomouc, Obecní úřad Čechy pod Kosířem a Lázně Slatinice přichystaly trasu pohodové jízdy po silnicích prostějovského a olomouckého okresu. „Letos byla dlouhá 47,5 kilometru a nešlo v ní o rychlost. My totiž jezdíme na pohodu,“ usmál se předseda klubu Petr Studený.

 

K vidění byly na startu desítky auto a moto veteránů, od předválečných po obrovité americké koráby silnic. „Koukal jsem na toho červeného Minora, mívala ho moje prateta. Je z roku 1939 a já jsem až teď zjistil, že má jen tři rychlosti a je to šestistovka. Pamatuji si ho jako obrovské auto. Asi proto, že jsem byl kluk,“ přidal se jistý Pavel.

Velkou pozornost budil kapotovaný skútr Messerschmitt KR200. Červené vozítko, které začala vyrábět německá firma, původně se zabývající produkcí letadel, pohání motor o výkonu deseti koní. „Původně jelo i stokilometrovou rychlostí, dnes vzhledem k jeho stáří – vyrábělo se v letech 1956 až 1964 – už to raději nezkouším,“ přidal jeden z veteránistů. Messerschmitt váží cca 300 kilogramů a spotřebuje něco přes 3 litry benzínu na sto kilometrů. Netradiční je i uspořádání kabiny, řidič sedí vepředu uprostřed a spolujezdci za ním. Měli by se tam podle technických údajů vejít dva, což je vzhledem k velikosti stroje celkem nepravděpodobné. Protože těchto vozítek bylo vyrobeno pouze 40 tisíc, dnes patří k vyhledávaným raritám.

Večerník zaujal také bílý vůz Wikov 35 z roku 1932, který patří majitelům z Prostějova. Wikovů tohoto typu bylo vyrobeno asi 250 kusů, vystavěný automobil je jediný dochovaný se skleněným předním oknem, což mělo pomoci lepší aerodynamice. „Máme ho asi šest let,“ svěřila se majitelka.

Zajímavým kouskem byla i Škoda Popular 912 z roku 1938. „Autíčko stálo desítky let odstaveno a čekalo na svůj druhý život. Je ve stavu, jak bylo zakoupeno a s malými opravami nám dělá radost už přes dvacet let,“ pochlubil se majitel.