Už po šestnácté uspořádali dobrovolní hasiči ze Suchdola Traktorparty. Na louku za kulturním domem v sobotu zamířily davy návštěvníků, aby se pokochaly více než třemi desítkami motorizovaných pomocníků. Ty čekala nejen závodní dráha, ale i spanilá jízda obcí a výstava.

 

K vidění byly ponejvíce stroje značky Zetor jako třeba historické skvosty Zetor 25 a Zetor 50, stejně jako jejich o dekády mladší bratři.

S jedním z těch starých přijeli na party Frodlovi. Rodina, která žije ve Ptení, se zemědělství věnuje mnoho let. Srdeční záležitostí Jaroslava, nejstaršího z rodu, byli odjakživa koně. Nejen ti živí, kteří na hospodářství ani nyní nechybí, ale hlavně ti pod kapotou. Spolu se synem před několika lety koupili Zetor a kompletně ho zrekonstruovali. „Přivezli jsme ho od Ostravy, víceméně ve stavu šrotu. Dva roky intenzivní práce a letos jsme ho postavili zase na značky,“ byl na červenou dieselovou pětadvacítku právem pyšný. Aby také ne, motor šlape jako hodinky.

Nechyběly ani proslavené malotraktorky, které se z prostějovského Agrostroje dostaly do celého světa. I dnes spolehlivě slouží, i když se vyrábět začaly v roce 1951. „Táta v Agrostroji pracoval 40 let a zažil obrovský zájem, jenž o ně byl. Byly na ně pořadníky a o každý volný kus se tvrdě bojovalo. Dokonce je kupovali potentáti jako úplatky,“ smál se jeden z diváků.

Ke slovu přišly také modernější stroje i takzvané samodomochody.

„Jak to tady procházím, nevím, jestli mám být potěšená, nebo brečet. Když jsem před více než 40 lety nastoupila do svého prvního zaměstnání jako zootechnik, nikdo mi moderní traktor svěřit nechtěl. Takže jsem jezdila po polích i z farmy na farmu v Zetoru třicítce. Po pár letech mi nakonec svěřili i Zetor Crystal 12045, což byl v roce 1983 skoro nový stroj. Jenže to už jsem velela krmivářům a občas za ně musela zaskočit v poli, a tam by to stařík nedal. A teď jen zírám, za stařu jsem tu já. Hrozně to uteklo,“ posteskla si Lenka Marešová.

Hasičům se opět povedlo postavit na Loka Ringu kvalitní dráhu s mnoha nástrahami. Ty prověřily nejen technické možnosti strojů, ale hlavně zručnost jejich řidičů.

„Dráha je omezena prostorově, o to zajímavější jsou překážky. Nechybí brod, couvání a svaly protáhli i řidiči, které čekalo kutálení pneumatiky," doplnil za pořadatele František Polišenský.

Součástí akce bylo i bohaté občerstvení a zábava pro děti.