Slavnostní vyhlášení výrobců oceněných v letošním roce značkou Regionální potravina Olomouckého kraje se uskutečnilo ve čtvrtek 3. října 2024 v rámci výstavy Flora Olomouc – Hortikomplex. Komise vybírala ze 145 produktů od 45 výrobců a vybrala z nich devět nejlepších. Mezi nimi i dva výrobky z Prostějovska.
V kategorii Masné výrobky tepelně opracované to byla KLOBÁSA S TVARŮŽKY, kterou vyrábí Antonín Jelínek – Lahůdky z Hané, Dětkovice. Cenu přebíral jeho syn Karel Jelínek: „Do klobásy přidáváme prvotřídní Olomoucké tvarůžky z Loštic, díky kterým získává zajímavou a ojedinělou chuť. Milovníci tohoto druhu sýra si klobásu velmi oblíbili, na Prostějovsku i Olomoucku patří k nejžádanějším.“
V kategorii Alkoholické a nealkoholické nápoje zvítězil „DĚTKOVSKÉ“ MOŠT, který produkuje z vlastních jablek Hospodářské družstvo Určice. Podle šéfa sadů Pavla Melky se sklizené ovoce skladuje pomocí technologie ULO, tedy skladování při nízké teplotě s řízenou atmosférou, s kapacitou 1250 tun, což umožňuje udržet čerstvé ovoce téměř do nové sklizně. Součástí střediska je i moštárna, kde se zpracovává část jablek na mošt. „Mošt není chemicky konzervován a je ošetřen pouze pasterizací. Získává originální chuť, kterou mu dodávají vlastnosti odrůd, z nichž je zpracován,“ doplnil Melka.
Soutěž Regionální potravina je projektem Ministerstva zemědělství, přičemž Fond tuto národní značku kvality potravin administruje. Cílem soutěže je podpora domácích producentů lokálních potravin a motivace zákazníků k jejich vyhledávání na pultech obchodů, farmářských trzích či přímo u výrobců. Probíhá ve všech krajích České republiky a soutěžit o značku Regionální potravina mohou producenti malých a středních zemědělských nebo potravinářských podniků. Oceněný výrobek pak získává právo užívat značku zdarma po dobu čtyř let. Producenti se rovněž mohou zapojit do různých marketingových aktivit na podporu jejich podnikání. Mezi nejvýznamnější marketingové nástroje patří podpora značky v médiích.