Češi nakupují na internetu každým rokem stále více a vzhledem k pandemii koronaviru, jež zavřela mnoho kamenných obchodů, tomu nebylo jinak ani v roce 2020. Podle Asociace pro elektronickou komerci (APEK) dosáhly obraty e-shopů 196 miliard korun, což znamená čtvrtinový nárůst oproti předchozímu roku.

Díky rychlému růstu navíc podíl e-commerce na českém maloobchodu přesáhl 16 procent. V roce 2019 tuzemské e-shopy dosáhly obrat 155 miliard korun s bezmála třináctiprocentním podílem na maloobchodu. „Že bude pro e-shopy rok 2020 rekordní, to bylo zřejmé od jeho poloviny. Celkové vyhodnocení to potvrzuje a zdůrazňuje, jak význam e-commerce roste,“ zhodnotil uplynulý rok ředitel APEK Jan Vetyška.

Prudký nárůst začal už od března. Přesto bylo nejúspěšnější období opět to předvánoční. „Češi nakoupili na internetu od října do prosince dárky za více než pětašedesát miliard korun,“ přidal Vetyška s tím, že se skokově zvýšily objemy prodejů potravin, drogistického zboží, léků a zboží denní spotřeby obecně. Úspěšný byl také prodej drobné elektroniky.

Jedním z největších loňských trendů nakupujících bylo prosazování nových a doteď ne moc obvyklých způsobů dodání zboží. Podle dat APEKu si před Vánoci spotřebitelé nejčastěji vybírali vyzvednutí v externích výdejnách, a to až ve 45 procentech. „Osobní odběry tak byly jednoznačně jedním z letošních trendů, stejně jako odběry z automatických boxů,“ doplňuje Vetyška a odkazuje tak na boom schránkových boxů, které v tuzemsku staví například Alza, Mall, Pilulka, Rohlík či Zásilkovna.

Dá se předpokládat, že objem prodaného zboží na internetu tak bude stále růst a obrat velmi brzy překoná hranici 200 miliard korun. Stále více se pravděpodobně bude prodávat i zboží běžné denní spotřeby.

 

Tematickou stranu PROSTĚJOVSKO & ESHOPY najdete v tištěném vydání PROSTĚJOVSKÉHO Večerníku z pondělí 12. dubna