V rámci hodových oslav ve Slatinicích se konal také již šestnáctý ročník Rallye na pohodu pořádaný Hanáckým auto moto veterán klubem Prostějov. Start i cíl byly v lázních, zatímco startovním místem však byla Skalka, cíl byl ve Slatinicích.
Během cesty se ještě ukázaly krásné stroje v zámku v Čechách pod Kosířem. V cílovém městě pak zaparkovaly přímo v lázeňském prostředí a přítomní fanoušci tak mohli po celé odpoledne obdivovat nablýskané stroje z první republiky i poválečného období. Kromě této akce čekaly na návštěvníky ve Slatinicích také tradiční hodové stánky i koncerty.
Odjezd ze Skalky proběhl podle plánu v deset hodin. Po komunikacích třetích tříd se následně vozidla dopravila do zámku v Čechách pod Kosířem, kde byla zhruba hodinová zastávka. Poté už automobily vyrazily do cíle ve Slatinicích, kde na ně čekala řada příznivců historie. Své obdivovatele však měli závodníci i v okolních vesnicích, kde na ně také s chutí čekali, až budou projíždět.
V letošním roce se však kromě registrace musel každý z účastníků také prokázat negativním testem nebo prodělaným očkováním. „Jsme velmi rádi, že všichni účastníci bez větších komplikací souhlasili s potvrzením o očkování, prodělané nemoci nebo antigenním testu. Museli jsme totiž brát v potaz, že lázně jsou zdravotnickým zařízením. Navíc se vevnitř vydával i oběd, takže jsme zkrátka nemohli bez tohoto potvrzení účastníky do závodu vpustit. Měli jsme obavy, ale účastníci to jasně pochopili a neměli s tím žádné potíže,“ prozradil jednatel klubu Josef Jakeš.
Závodu se zúčastnilo šedesát šest historických vozidel a dvacet motocyklů. Nejstarším vozidlem byla Tatra 11 z roku 1923 a z řad motocyklů to byl Nimbus, který vyrobili v roce 1926. U něj je to obzvláště rarita, protože na tomto stroji byla udělána jen minimální renovace a jinak je v téměř původním stavu. Kromě nich se přidávala i další neregistrovaná vozidla mladších ročníků.
Situaci pořadatelům zkomplikovaly také dopravní uzavírky v regionu, kvůli kterým musela být letošní cesta pozměněna. „Trošku nám situaci zamotalo dopravní omezení, takže jsme naši tradiční trasu museli trošku pozměnit. Mohla za to uzavírka v obci Krumsín a kompletní uzavírka Ohrozimi. Upravili jsme tak trasu, aby i nadále patřila k těm cestám třetích tříd a lidé z toho měli požitek v místních malebných vesničkách i řidiči v autech,“ doplnil Josef Jakeš.
Kromě samotného závodu se pak rozdávaly také věcné ceny pro vybrané stroje i jezdce a nechyběla ani přehlídka dobových kostýmů, kde se někteří z účastníků opravdu vytáhli, a k vidění byly také ukázky oblečení z let první republiky i poválečného období. Startu se účastnila také dvojice Eduard Holánek a Dana Dorazilová, kteří se svou Tatrou 87 z roku 1945 přijeli na rallye hned po absolvování závodu 1000 mil československých. „Trasa závodu byla opravdu krásná a rozhodli jsme se ještě pokračovat dnešní Rallye na pohodu, i když jsme sem dorazili až někdy kolem druhé hodiny ráno, tak to stálo za to,“ prozradili.
Ve Slatinicích se však nejednalo pouze o rallye, v rámci hodových oslav byla samozřejmostí rovněž řada tradic, které k této oslavě patří. Proběhla tak hodová mše, výstava historických fotografií v zasedací místnosti obecního úřadu, výstava bonsají či hodový jarmark a tombola. V neposlední řadě se také uskutečnily koncerty. Nechyběl ani velký výběr občerstvení a různých suvenýrů u hodových stánků.
„Musím nesmírně poděkovat všem, kdo se na těchto slavnostech podílejí, protože se jedná o další úžasnou akci. Lidé tu mají opravdu na výběr ze všeho možného a je vidět, že se skvěle baví. Velké poděkování patří také kapelám, které nás tu doprovází, a také lidem z Hanáckého auto moto klubu veteránů, kteří zase přilákali velké množství nádherných aut, z nichž ta historie přímo dýchá,“ uvedla závěrem ředitelka slatinických lázní Irena Vašicová.