První školní den připadl na střed týdne. Vypadá to, ale že nikdo nezapomněl. Po necelém roce se děti a studenti středních a základních škol vrátili zpátky do lavic. Někteří se těšili, jiní by byli raději stále doma, ale na většině tváří byla znát radost, že zase budou se svými spolužáky.
Na základní a mateřské škole v Melantrichově ulici se s prvňáčky na dvoře plném balónků
a fáborků přivítal i ředitel školy osobně. „Přeji vám hodně trpělivosti a pevné nervy,“ popřál rodičům Roman Pazdera.
„Já se těším na nové kamarády. Já zase umím psát! Já se těším na čtení,“ překřikovaly se děti. „Já se nejvíc těším na učení,“ povídá Sofie, které se ve třídě sešly rovnou dvě. „To já se těším úplně na všechno,“ říká Elenka. Sindy si naopak už našla jednu kamarádku, a to Elenku.
Děti s rodiči viděli ještě krátká představení, protože se ve škole nebudou jen biflovat, ale budou i zpívat a cvičit. Spolužačky z vyšších tříd Klára a Sofie jim zazpívaly píseň Buchet je spousta z pohádky Kouzla králů. A protože „Melantriška“ žije i sportem, Natálka, Klára a Eliška předvedly několik kousků z gymnastiky. „Děti, tohle budete po prvním roce umět,“ přislíbil s úsměvem ředitel Pazdera.
Po oficiální části se děti spolu v doprovodu učitelů přemístily do tříd, kde na ně čekaly dárky v podobě svačinových boxů, vodovek, modelovacích hmot a dalších maličkostí. „Mně se to ani nevejde do aktovky,“ vykřikla Sofie. „Ale musí se ti to tam vejít, aktovka je dost velká, musíte se naučit do ní skládat věci,“ zareagovala učitelka Renata Jurčíková a Sofii pomohla.
Výuka bude probíhat bez roušek
„Žáci naší školy se všichni bez problémů testují, někteří jsou již očkovaní anebo mají imunitu, takže výuka ve třídách může probíhat bez roušek. Nasazují si je pouze při pobytu ve společných prostorách nebo při přesunu do jídelny,“ prozrazuje Večerníku ředitel školy Roman Pazdera. Testování zvládají žáci sami. „Testování žáků bez přítomnosti zákonných zástupců probíhá ve třídě společně s dozorem a žáci to bez problému zvládají. Ti, kteří se testují s rodiči, přicházejí zadním vchodem, kde pro ně máme vyhrazený prostor a poté se odeberou do svých tříd. Učinili jsme všechno pro to, aby děti nezažívaly žádný možný stres s tímto nezbytným úkonem,“ podotýká Pazdera.
„Zkušenosti s distanční výukou máme především pozitivní,“ tvrdí přes všechna úskalí ředitel Základní školy Melantrichova. „Všichni jsme se naučili novým možnostem a způsobům využívání informačních technologií, žáci byli mnohem více vedeni k zodpovědnosti a samostatnosti, někteří si zlepšili známky, protože jim klidné domácí prostředí vyhovovalo více než školní ruch. Jsem však velmi rád, že žáci znovu usedli do školních lavic a ve škole to zkrátka žije. Negativní dopady distanční výuky na žáky se teď budeme snažit co nejvíce eliminovat,“ dodává s vírou v lepší zítřky. „Nicméně bych rodičům hlavně rád popřál co nejméně starostí se svými ratolestmi, optimismus a veselou mysl. Doporučil bych využít v případě potřeby možností doučování pro děti, které budeme nabízet a také zapojení dětí do kroužků či zájmových útvarů, jelikož jim určitě v době covidové chyběl nejvíce kontakt se svými vrstevníky, společné zážitky a komunikace,“ vzkazuje Roman Pazdera.