Především mileniálové, ale zdaleka nejen oni, pijí raději méně, zato kvalitnější nápoje. Mnozí zkrátka ochotněji sáhnou po rukodělném víně s jasným původem a specifickými kvalitami než po levnější anonymní lahvi. Jaké jsou další trendy současného vinařství?
Nesporným trendem je uvádění původu vína a jasného původu vzniku. Souvisí s tím i informace na vinětách, které budou již brzy uzákoněny minimálně v rámci EU. Zájem o maximální informovanost o tom, co lidé jedí a pijí, si žádá jasný popis typu a množství všech přidaných látek, či dokonce uvádění nutričních hodnot.
Jsme to, co pijeme
Toto vše samozřejmě nahrává bioprodukci, která obvykle pracuje s výrazně menším počtem příměsí. Díky legalizaci na mnoha velkých trzích, jako je Kanada a části USA, začíná být trendy také konopí. A to i jako součást různých nápojů.
Mileniálové táhnou také další trend, kterým je příklon k nižšímu obsahu alkoholu. Ten nahrává lehčím vínům a různým specialitám. Stoupá zájem o osvěžující vinné matoliny doplněné vodou a znovu rozkvašené. A také o všemožná vína kvašená společně s rozmanitým ovocem, cidery propojené s vinnými kaly a různé další experimenty.
„Oranžová“ vína jsou v módě
Lehký ústup se očekává u růžových vín. Na druhou stranu se můžeme těšit na více šumivých růžovek, zejména díky letošnímu povolení prosecca v této podobě. Nepochybně přibude „oranžových“, respektive macerovaných bílých vín. Ta se začínají objevovat už i v nabídce vín od různých celebrit a na stránkách víkendových příloh deníků. Zřetelně se tak dostávají do mainstreamu. A na důležitosti budou dále nabývat lehčí šťavnatá červená vína. Z toho budou těžit domácí vinařství, kterým navíc pomůže i vzrůstající snaha konzumovat lokální potraviny.
Bublinek ve sklenkách přibude
Neustále stoupá obliba a spotřeba šumivých vín. Zajímavá vína z úplně nových regionů se objevují v nabídce stále více vinařů. Přibývá stylů a vín z dosud exotických destinací, jako jsou třeba Anglie, Holandsko či Tasmánie… Stále roste zájem o dokvašená přírodní šumivá vína často i bez aditiv a z hroznů z ekologické produkce.
Víno do papíru
Co nás čeká a nemine, je vzestup alternativních balení vína. Dominance skleněné láhve o objemu 0,75 litru je zatím neotřesitelná, ale trh se přesto rychle proměňuje ať již z důvodu pohodlnosti, ekologie, nebo ceny. Ekologické řešení budou představovat dnes již testované lahve z papíru. Čím dál častěji se v nich objeví i velmi kvalitní prémiová vína. Pohodlí si lze spojit také s balením s jednou porcí vína, které se zaměřuje především na mladší zákazníky nemající problém pít víno třeba z plechovky.