Ivan a Michal Horákovi se připravují na svůj první závod letošního ročníku rally-sprintu v Podkopné Lhotě. Rally se oba věnují od útlého věku a doufají v umístění mezi nejlepšími sedmi týmy.
Z přípravné fáze do plnohodnotného závodu se chystá první okruh letošního ročníku rally. Sezóna, která odstartovala 30. dubna podnikem Rentor Rallysprint Kopná (čtěte na jiném místě strany – pozn.red.), je první nepoznamenanou nařízeními od začátku pandemie. Závody se rušily, diváci nesměli do servisu a přístup k tratím byl omezen. To je však minulostí, protože nadcházející podniky slibují obrovskou konkurenci, krásné počasí a ročník nabitý rychlými auty a špičkovými posádkami.
Ivan a Michal Horákovi jsou jednou z posádek, které rozhodně stojí za to sledovat. Profesionální posádka týmu Futures Contproduct má bohaté zkušenosti a prvenství z roku 2013, kdy se stala mistry ve třídě 7 v Rallysprintech. Otec a syn jako navigátor a řidič jezdí od roku 2009. „Tehdy mě oslovil můj syn Michal, jestli bych mu nedělal spolujezdce. A já souhlasil,“ říká Ivan Horák, který závodí od roku 1987. „Letos to bude pětatřicet let, kdy jsem jel svůj první závod Rallye Vamberk se Škodou 120 LS a dojel ve třídě desátý,“ přidal. Jako jezdec naposledy startoval v roce 1997, od té doby naviguje.
Na otázku, jaké je to navigovat svého syna, odpovídá: „Po pravdě je to pro mě trochu svazující, protože přeci jen jedeme na hranicích svých i auta a stát se může cokoliv.“ Jako pracovník záchranné služby říká, že přece jen nehod už viděl dost. Důvěra v autě je velmi důležitá a bez ní by to nešlo. Tento muž by nesedl do auta s kýmkoliv a sdílení posádky se svým synem tak jen získává na přidané hodnotě. Ivanu Horákovi bude letos šedesát let, a tak přemýšlí o zakončení kariéry po letošní sezóně. Ve své kariéře závodil skoro stokrát a letos bude slavit krásný jubilejní stý start.
Pro Michala Horáka je Rally koníčkem už odmalička. „Závodil můj otec a já s ním trávil čas na závodech. Jezdil jsem s ním i při projíždění tratí před závodem. V roce 2005 jsem objevil inzerát naáčkového Favorita, bez přemýšlení jsem ho koupil a investoval do něj skoro veškeré své peníze,“ vzpomíná.
Závodění je pro něj především velký adrenalin. Stejně jako jeho otec Ivan Horák říká, že nejdůležitější je důvěra mezi řidičem, navigátorem a autem, se kterým závodí. Letošní sezónu zahajuje s Fabií R5, se kterou doposud ještě nestartoval. Michal má spíše zkušenosti s vozem, který má poháněnou přední nápravu. „Fabia má poháněná všechny čtyři kola a má tři sta koní. Se čtyřkolkou jsem již jel v roce 2020, ale tato sezóna byla zkrácená a dost omezená kvůli covidu,“ vysvětluje. „Vždy se snažím zajet co nejlépe, ale vstupujeme do nejvyšší ligy. Tady se jede na maximum a je zde mnoho pilotů, kteří mají o hodně více zkušeností a mají najeto mnoho ostrých kilometrů. Budu se snažit závod od závodu zlepšovat a uvidíme, kam až se posuneme,“ poznamenal k nadcházející sezóně Michal Horák.