Objem odpadů v Prostějově má stále vzrůstající tendenci. Přestože náklady na svoz a likvidaci neustále rostou, poplatky zatím zůstávají na stejné výši.
Jak uvedl první náměstek primátora Jiří Pospíšil, město však na svoz a likvidaci odpadů každý rok finančně doplácí.
„Náklady na svoz a likvidaci neustále rostou, už se pohybují kolem 50 milionů korun za rok. S novým zákonem o odpadech přichází i navyšování cen za ukládání na skládky. Některá města již v loňském roce přistoupila na navyšování poplatku za odpady. My jsme pro letošek ještě zůstali u stejné výše poplatku na občana, tedy 600,- Kč.“
Je třeba počítat s tím, že se náklady budou zvyšovat. Důvodem je nový zákon a každoroční navyšování cen za ukládání na skládky, ale také rostoucí inflace, a tím i rostoucí náklady svozové firmy. Jaké hodnocení má pro stávající nakládání s odpady ve městě první náměstek Pospíšil?
„Myslím, že systém nakládání s odpady u nás v Prostějově je na velmi dobré úrovni. Zmíním v minulosti vybudované podzemní kontejnery v centru města, dále polopodzemní kontejnery v některých částech města, které zvýšily kapacitu. Zavedli jsme také kontejnery na kovy s tím, že kovy se mohou odkládat i do kontejnerů na plast. To vzhledem k tomu, že naše svozová firma má třídící linku na níž je schopna kovy od plastů oddělit. V letošním roce jsme do zkušebního provozu zavedli i kontejnery na olej. Pro zkvalitnění a maximální čistotu u sběrných míst jsme začali v loňském roce svážet tříděný odpad dvakrát v týdnu. Docházková vzdálenost ke sběrným hnízdům je do sta metrů.“
Co bychom mohli ještě udělat pro zvýšení kvality? Ve hře je vybudování dalších polopodzemních kontejnerů, které svou kapacitou převyšují kontejnery klasické.
„O tom, že systém nakládání s odpady je v Prostějově na velmi dobré úrovni svědčí i to, že se každoročně město umísťuje na předních místech v soutěži O keramickou popelnici. Je třeba poděkovat občanům za to, že třídí odpad. Chráníme tak životní prostředí a pochopitelně také své nejbližší okolí,“ doplnil první náměstek primátora Jiří Pospíšil a pro dokreslení situace doplnil finanční přehledy v odpadovém hospodaření:
1. Vybrané peníze za poplatky od občanů
rok |
příjmy z poplatku |
2017 |
24 247 727,94 |
2018 |
23 939 488,17 |
2019 |
24 090 941,24 |
2020 |
23 266 172,44 |
2021 |
23 568 528,27 |
2. Kolik doplácí město ročně za svoz a likvidaci odpadu
rok |
celkový doplatek města |
2017 |
17 882 052,06 |
2018 |
18 498 215,34 |
2019 |
20 988 209,76 |
2020 |
27 193 177,56 |
2021 |
28 662 135,73 |
3. Pohledávky za občany za nezaplacené poplatky
rok |
výše pohledávky |
2017 |
13 999 995,59 |
2018 |
14 269 504,84 |
2019 |
14 574 276,88 |
2020 |
16 013 141,11 |
2021 |
16 415 472,80 |
Město se snaží pohledávky podle příslušné legislativy vymáhat.
„Každoročně jsou vydávány platební výměry, které následně slouží jako exekuční tituly pro vymáhání nedoplatku. Veškeré pohledávky jsou vymáhány způsoby, které připouští právní předpisy (daňová exekuce prováděná zaměstnanci Finančního odboru magistrátu města, přihlášení či uplatnění pohledávky v insolvenčním řízení, atd.) a to tak, aby nedocházelo k jejich promlčování či prekluzi,“ uzavřel odpadovou problematiku první náměstek Pospíšil.