Každé čtvrtletí dokládají příjemci příspěvku na bydlení, přídavku na
dítě a zvýšeného příspěvku na péči příjmy a uhrazené náklady na bydlení za
předchozí kvartál. Momentálně se jedná o podklady za 2. čtvrtletí letošního
roku. Tato povinnost ale neznamená, že klienti musí trávit čas ve frontách.

Podklady pro vyhodnocení nároku na výše uvedené dávky je možné zaslat
elektronicky, např. přes Identitu občana (mj. bankovní identitu či Mobilní klíč
eGovernmentu). Nově si zájemci mohou zřídit mobilní klíč na všech
krajských pobočkách Úřadu práce ČR u přepážek označených logem Czech
POINT. Tuto možnost mohou využít všichni klienti ÚP ČR, včetně občanů
Ukrajiny pod dočasnou ochranou.
Příjemci výše uvedených dávek musí každé čtvrtletí dokládat příjmy a
náklady související s bydlením proto, aby jim nárok na ně nezanikl. Zároveň se
také na základě těchto podkladů promítne do výše už poskytovaných dávek to, že
případně došlo ke zvýšení nákladů na bydlení, např. v souvislosti se zdražením
energií, nebo k poklesu příjmů. Změny stačí doložit v průběhu celého července.
Není tedy nutné jít na ÚP ČR hned v prvních dnech nového čtvrtletí.
S ohledem na aktuální situaci a s ohledem na fakt, že se na ÚP ČR denně
obrací čím dál tím větší počet klientů, snaží se úřad v maximální možné míře
zajistit dostupnost služeb všem, kteří je potřebují.
„Nejjednodušší a nejrychlejší forma komunikace s Úřadem práce ČR
je ta elektronická, prostřednictvím nástrojů Identity občana. Jsme si vědomi
toho, že ne všichni klienti chtějí využívat elektronickou komunikaci, třeba
kvůli obavě z toho, že to nezvládnou, nebo dávají přednost osobnímu
jednání. Proto jsme na všech našich krajských pobočkách otevřeli ve
spolupráci s Českou poštou s. p. kontaktní pracoviště Czech POINT. Na
viditelně označených přepážkách si lidé mohou bezplatně zřídit např. Mobilní
klíče eGovernmentu. Tato forma vzájemné komunikace se v praxi velmi
dobře osvědčila a naší snahou je přiblížit ještě více tyto služby veřejnosti,“
shrnuje generální ředitel ÚP ČR Viktor Najmon.

 

Úřad práce ČR
Generální ředitelství

Dobrovského 1278/25
170 00 PRAHA 7

Tel.: 950 180 111

Nestůjte ve frontě, zřiďte si

Mobilní klíč eGovernmentu a komunikujte
s Úřadem práce ČR elektronicky

Praha, 10. 6. 2022

TISKOVÁ ZPRÁVA

Úřad práce ČR

Úřad práce ČR | Mgr. Kateřina Beránková, tisková mluvčí | +420 724 209 037
Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. | www.uradprace.cz
facebook.com/uradprace.cr | instagram.com/uradprace.cr| YouTube
 Lidé mohou tedy s ÚP ČR komunikovat elektronicky v případě žádostí
o dávky, podpory či zprostředkování zaměstnání a zařazení do evidence
uchazečů o zaměstnání, stejně jako v případě dokládání rozhodných
skutečností pro konkrétní dávky. Formuláře mohou zasílat elektronicky
prostřednictvím Identity občana. Vybrat si mohou hned z několika nástrojů, jako je
Bankovní identita, eObčanka, NIA ID nebo třeba už zmíněný Mobilní klíč
eGovernmentu. Další možností je podání dokumentů přes datovou schránku či e-
mail s uznávaným elektronickým podpisem. Tiskopisy je možné zaslat též poštou
(s vlastnoručním podpisem) nebo odevzdat na podatelně příslušného kontaktního
pracoviště ÚP ČR. Formuláře, včetně jejich vyplněných vzorů, jsou k dispozici na
https://www.mpsv.cz/web/cz/formulare. Informace o možnostech e-podání jsou
zájemcům dostupné na https://www.uradprace.cz/web/cz/elektronicka-komunikace.
Aby Úřad práce ČR lidem ještě více zjednodušil proces vyplňování
žádostí, postupně zveřejňuje na svých webových stránkách
(https://www.uradprace.cz/web/cz/prakticke-rady-informacni-letaky) a sociálních
sítích návodné videospoty. Včetně toho, který jednoduše vysvětluje jak na
elektronickou komunikaci s Úřadem práce ČR. A na webových stránkách ÚP ČR –
www.uradprace.cz – jsou zájemcům k dispozici další praktické podrobnosti.
Poradí i „virtuální asistent“. Tzv. chatbot komunikuje s lidmi na základě
definovaných, a tedy nejvíce frekventovaných, otázek z oblasti nepojistných
sociálních dávek i zaměstnanosti. V případě obecných dotazů se pak klienti mohou
obracet na Call centrum ÚP ČR (tel. 800 779 900 bezplatná linka, e-mail:
Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.). Občané Ukrajiny se mohou obracet na speciální linku
950 180 100, kde dostanou informace v ukrajinském jazyce. Případně mohou psát
na e-mail Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.. Shrnující informace pak najdou na
https://www.uradprace.cz/web/cz/pomoc-pro-obcany-ukrajiny-a-jejich-
zamestnavatele.