Diskuse nad dalším osudem stařičké výpravní budovy místního nádraží v Prostějově měla v úterý na půdě prostějovského zastupitelstva nebývalé grády. Emoce se však daly čekat, obzvláště po úvahách o „jistém“ bourání budovy nádraží, které na svých facebookových stránkách živil podnikatel Richard Benýšek. Opoziční zastupitelé obviňovali primátora a jeho náměstky z toho, že zastupitelstvo vůbec neinformují o jednání vedení města s majitelem budovy Správou železnic. To však primátor Jura i jeho náměstek Rozehnal důrazně odmítli a připomněli zastupitelům informace z předchozích jednání.
Už v předešlém vydání Večerník informoval, že podnikatel Richard Benýšek podal Správě železnic nabídku k odkoupení budovy místního nádraží. To vyvolalo bouřlivou reakci členů vedení města, protože Richard Benýšek zároveň živil fámu, že majitel je připraven nemovitost zbourat. „Od vyjádření se distancujeme. Není pravda, že majitel chce nádraží zbourat. Se Správou železnic intenzivně jednáme v zájmu záchrany celé budovy,“ uvedl ještě před jednáním zastupitelstva náměstek prostějovského primátora Jiří Rozehnal (ANO 2011).
Jenže opoziční hnutí Na rovinu! jménem svého lídra Aleše Matyáška v úterý 8. prosince na zasedání zastupitelstva prosadilo do programu jednání bod, ve kterém opozice vytýká městu nedostatečnou informovanost o zmíněném jednání města se Správou železnic. „Na jednání zastupitelstva dne osmého září informoval primátor města o svých jednáních se Správou železnic a o záměru majitele budovy místního nádraží tuto budovu rekonstruovat. Tyto zprávy však nebyly zastupitelům doložené zápisy z jednání. Občanům není osud budovy místního nádraží lhostejný a staví se kriticky k možnosti, že by objekt byl zlikvidován. Pro město Prostějov a jeho občany se jedná o budovu významnou. Z hlediska dalšího využití lze uvažovat o sídle Domovní správy, neboť má podstatně lepší dopravní dostupnost než současné sídlo v prostějovském zámku, který by měl být využitý spíše pro posílení cestovního ruchu. Doposud jsme neobdrželi žádné písemné potvrzení o tom, že by vedení města vyvinulo nějakou aktivitu ohledně zachování nádraží. Cílem našeho návrhu je, aby Zastupitelstvo statutárního města Prostějova jasně a jednoznačně deklarovalo směrem k majiteli i občanům jednoznačný zájem budovu zachovat, rekonstruovat a dále využít,“ přednesl návrh opozice Aleš Matyášek (Na rovinu!).
Zástupci radniční koalice ale nařčení, že radní nedostatečně informují o vývoji jednání s majitelem výpravní budovy místního nádraží, důrazně odmítli. „Pamatuji si, že když jsme vykupovali pozemky pro severní obchvat a jednání s majiteli pozemků ohledně výkupů byla enormně složitá, objevili se někteří komunální činitelé, kteří navštěvovali tyto majitele, popouzeli je proti městu a snažili se naši práci překazit. A byl bych nerad, aby něco takového probíhalo také v případě místního nádraží! My jsme se Správou železnic ohledně zachování této budovy začali jednat už v prosinci 2018, kdy se poprvé v tisku objevily poplašné zprávy o možném bourání. Některé tyto zprávy byly možná oprávněné, protože mediální hysterie skutečně zavdávala možnosti k obavám, že budova místního nádraží to nepřežije. V roce 2019 jsme se s vedením Správy železnic setkali čtyřikrát. Letos jsme pak od majitele místního nádraží obdrželi návrh varianty opravy celé budovy. Dne 9. června jsme požádali o převod stavby do majetku města Prostějova, bylo nám však řečeno, že o tom by musela rozhodnout vláda České republiky. Na Generálním ředitelství SŽ jsme se setkali s vedením ještě v září tohoto roku. Obdrželi jsme zde informace o přípravě rekonstrukce celé nemovitosti na náklady majitele. Dozvěděli jsme se také, že realizace oprav bude možná nejdříve v letech 2022 nebo 2023. K poslední schůzce zástupců města s vedením Správy železnic došlo nedávno a byli jsme znovu ujištěni v tom, že majitel budovy místního nádraží má zájem nemovitost opravit. A chci zdůraznit, že korespondence, která proběhla mezi námi a Správou železnic byla vždy zaslána prostřednictvím datové schránky, tudíž je nesmazatelná a můžeme ji kdykoliv poskytnout všem zastupitelům,“ popsal veškerá jednání Jiří Rozehnal (ANO 2011), náměstek primátora Statutárního města Prostějova pro stavební investice.
A nebyla to poslední informace, kterou na zastupitelstvu přednesl. „Mám velice příznivou zprávu. Dne 22. listopadu jsme obdrželi dopis, ve kterém nás Správa železnic žádá o přímou spolupráci na přípravách projektové dokumentace opravy výpravní a provozní budovy místního nádraží v Prostějově. Takže pokud to shrnu, tak na záchraně místního nádraží se makalo dva roky, konzultovalo se a jednalo. A pak jsem si v závěru listopadu přečetl ´krásný´ černý rámeček na Facebooku, ve kterém pan podnikatel Benýšek píše, že město Prostějov situaci okolo místního nádraží odtroubilo! K tomu pak nemám co dodat,“ uvedl Rozehnal.
I přes toto rozsáhlé vysvětlení a popis náročných jednání mezi městem a vedením Správy železnic však i nadále někteří opoziční zastupitelé stále prohlašovali, že město jedná s majitelem místního nádraží nedostatečně a zastupitelé o těchto jednáních nejsou dostatečně informováni. „Je velmi důležité, aby všechny tyto zprávy plynuly pravidelně všem zastupitelům,“ pronesl Petr Lysek (Na rovinu!). „Pro mě není relevantní informace ta, kterou dá někdo na Facebook. Relevantní je pro mě to, jakým způsobem se k této problematice postaví zastupitelstvo. K tomu ale všichni potřebujeme veškeré informace, což bohužel do této doby nefunguje,“ přidal Aleš Matyášek.
Po dalších diskusních příspěvcích členů opozice si vzal slovo také primátor Prostějova. Ten znovu zopakoval dva roky trvající anabázi při jednáních s vrcholnými představiteli Správy železnic, ale hlavně upozornil na to, že na každém jednání v letošním roce byli všichni zastupitelé radními přesně a konkrétně informováni o průběhu snahy města zachránit budovu místního nádraží před zbouráním. „Na každém zastupitelstvu jsme vás informovali jak o přímých jednáních s majitelem nádraží, tak o korespondenci, která mezi městem a Správou železnic probíhá. Proto nechápu vaše výtky ohledně nedostatku zpráv. Samozřejmě nyní zařídíme, aby tato korespondence byla přeposlána každému zastupiteli zvlášť. To není žádný problém. A my dnes máme hlasovat o něčem, co vlastně už minimálně rok probíhá? To nechápu, ale o tom si musíte udělat obrázek každý sám,“ poslal výtku předkladatelům návrhu František Jura (ANO 201). „Přeposlané materiály samozřejmě vítáme. Náš návrh vzešel z toho, že písemnou korespondenci se všemi informacemi o jednáních se Správou železnic máte jen vy radní, ale my je prostě nemáme,“ zareagoval Petr Kapounek (Na rovinu!). „Informovali jsme vás o všem na každém zastupitelstvu, o čemž existuje doslovný zápis! Navíc bylo vždy přijato usnesení, že jste tyto informace vzali na vědomí. Tak jak můžete tvrdit, že jsme vás neinformovali? Měli byste na zastupitelstvu dávat větší pozor,“ nedal se primátor Jura. A náměstkyně primátora Alena Rašková (ČSSD) byla ještě mnohem důraznější. „Přiznám se, že nyní jsem tady jako v Jiříkově vidění... Na několika našich jednáních vám primátor doslova citoval veškerou korespondenci se Správou železnic a popisoval i všechna osobní jednání. A vy děláte, jako byste nic nevěděli! Tak buď tady sledujete jen svoji myšlenku, jak do vedení města kopnout a nejste schopni slyšet, co se říká, nebo tomu opravdu nerozumím,“ opřela se do opozice Alena Rašková.
Na úterním jednání pak ještě zastupitelé krátce diskutovali o nabídce soukromého podnikatele Správě železnic na odkup celé budovy místního nádraží. „Mám u Správy železnic ověřeno, že tato nabídka skutečně byla panem Benýškem podána. Já osobně ji beru jako snahu zmařit naši práci a vyvolat další hysterii v Prostějově. Promiňte, ale z toho je mi na zvracení,“ nebál se tohoto příměru náměstek primátora Jiří Rozehnal.
Zastupitelé v úterý nakonec schválili návrh, ve kterém je jasně formulováno, že vedení města bude zastupitele pravidelně informovat o všech jednáních i písemné korespondenci se Správou železnic.