Na podzim letošního roku obdržel prostějovský magistrát ministerskou dotaci ve výši přesahující 6,5 milionu korun na cyklostezku z Prostějova do Žešova, jejíž čtvrtá a pátá etapa byly dokončeny v letech 2018 až 2019. Tím byla uzavřena zhruba desetiletá anabáze, která celý projekt provázela. S výstavbu se totiž od začátku pojily jen samé problémy. Je jim opravdu už definitivně konec? Večerník hledal odpověď ve svém pravidelném tématu.

Výstavba cyklostezky do Žešova začala první etapou už před deseti lety. Celkem bez problémů byla postavena první část přes Brněnskou ulic, skončila ovšem za Městským hřbitovem v Prostějově, dál to dlouhé roky nešlo. Soukromí vlastníci nechtěli magistrátu prodat pozemky, zejména ty podél žešovského kopce.

„To je vždy problém. Pokaždé se najdou vlastníci, s nimiž je jednání obtížnější. Vzpomínám si, že při výkupech pro stezku do Žešova byl vlastník, se kterým jsme se nedohodli na ceně, proto je stezka u zahrádek na Brněnské ulici vyosena k silnici. Důležité je, že je cyklostezka vybudovaná a slouží našim občanům, cesta do Žešova na kole je konečně bezpečná,“ shrnuje nyní Jiří Pospíšil (PéVéčko), první náměstek primátora Statutárního města Prostějova. Nejen on si teď dokončenou cyklostezku pochvaluje. „Je to především bezpečná jízda pro cyklistky mimo frekventovanou silnici. Dobrá věc se podařila,“ shodují se cyklisté napříč regionem.

V případě celé výstavby žešovské cyklostezky proběhlo celkem pět etap a vše bylo vlastně dokončeno až letos na podzim, kdy zpětně přišla státní dotace na čtvrtou a pátou etapu. „Ty byly dokončeny v letech 2018 a 2019. Aktuální je získání dodatečné dotace ve výši 6 594 329,50 korun. Žádost jsme podávali již v roce 2017, ale z důvodu nedostatku prostředků jsme ji zprvu nezískali, byli jsme zařazeni do takzvaných náhradních projektů. V září letošního roku Ministerstvo pro místní rozvoj navýšilo alokaci na projekty Cyklodoprava o zhruba 276 milionů korun, což umožnilo i finanční podporu náhradních projektů, tedy i toho našeho,“ prozradil Pospíšil Večerníku dobrou zprávu s tím, že „kauza“ cyklostezky z Prostějova do Žešova je tímto navždy uzavřena. „Je tomu tak. Do budoucna by mohla cyklostezka pokračovat až do Výšovic,“ kuje už další plány náměstek prostějovského primátora.

Jak již bylo zmíněno, výstavbu cyklostezky do Žešova provázely obrovské problémy s výkupy pozemků. Nejkritičtější byla druhá etapa, jejíž realizaci blokovali hlavně zahrádkáři z kolonie na žešovském kopci. Když se s nimi magistrát po dlouhých pěti letech dohodl, přišel další problém. Aby se cyklostezka mohla vést rovně a nemusela se „křižovat“ se silniční komunikací, bylo zapotřebí odkoupit poslední pozemek patřící tehdy prostějovské firmě, v té době v insolvenčním řízení. „Ve hře bylo tehdy v roce 2014 i vyvlastnění, nakonec toho ale nebylo zapotřebí a parcelu město získalo v soudní dražbě,“ zavzpomínal Jiří Pospíšil, první náměstek primátora. 

O rok později se město přelo o pozemky s Římskokatolickou církví. Té totiž patřily parcely ve směru od žešovského hřbitova směrem do centra této příměstské části. „Ochota ze strany církve pozemky byla, ovšem požadovala až trojnásobně vyšší cenu, než byla ta, za kterou jsme pozemky vykupovali od ostatních majitelů. To jsme nechtěli dopustit, mohl by totiž vzniknout nebezpečný precedens. Dohoda s církví se nakonec podařila, ale šlo o velice dlouhé a náročné jednání,“ shrnul Pospíšil.

Dnes už cyklostezka do Žešova patří vůbec k nejdelší souvislé komunikaci tohoto druhu v Prostějově. A pokud se skutečně v budoucnu prodlouží do Výšovic a následně až do Němčic nad Hanou, bude vůbec nejdelší v celém regionu.

 

50 graf1