Vzpomínáte na dobu, kdy jste chodili do autoškoly? Kde byla součástí kurzu i technická výuka, kde se mimo jiné říkalo, jak máte kontrolovat auto před jízdou? Dané kroky jsou celkem úsměvné, jelikož to dnes už skoro nikdo nedělá. Přesto jsou věci, které je čas od času dobré udělat a zkontrolovat. O co se jedná? Večerník přináší rady, podle kterých byste se mohli řídit při jednoduché kontrole svého vozidla předtím, než vyjedete na dlouhé cesty. Určitě to zvládnete sami, aniž byste na tyto věci potřebovali hledat pomoc autoservisů či jiných služeb.

Pneumatiky

Nejde o to, že by bylo třeba pravidelně měnit letní a zimní. To dnes už ví v podstatě každý. My se podíváme na to, že velmi důležitý je také správný tlak v pneumatikách. A to z toho důvodu, že má vliv na jejich opotřebení, má vliv na jízdní vlastnosti, stejně jako má vliv i na spotřebu. Je tedy mnoho důvodů, proč je dobré kontrolovat správné nahuštění. Optimální hodnoty doporučené výrobcem najdete třeba na víčku nádrže nebo na vnitřní straně vašich dveří. Pokud si chcete ulehčit práci, kupte si novější automobil, který už využívá TMPS ventilků. Ty tlak monitorují a v případě, že klesne pod určitou mez, vás o tom informují. Stačí dofouknout a můžete pokračovat v jízdě.

Lak

Nechce se vám automobil pravidelně mýt? Dělá to tak hodně lidí. Jednoduše proto, že jim nijak výrazně nezáleží na jeho kráse, ale hledí hlavně na to, aby auto fungovalo. Ne vždy je tento postup vhodný. Pokud se chcete o své auto starat opravdu dobře, nezapomeňte ho pravidelně mýt. Prodloužíte tak krásu laku a eliminujete vznik koroze. Uvidíte, že tento postup se vám bohatě vrátí v době, kdy budete automobil prodávat. Vhodné je myslet nejen na pravidelné mytí, a to šetrnými, ale zároveň silnými přípravky. Dále je třeba volit i vhodnou ochranu. Ideální je vosk, díky kterému vůz doslova zakonzervujete a tím ho dlouhodobě chráníte.

Interiér

Platí v podstatě to stejné jako v případě laku. I o interiér je třeba pečovat, aby vypadal stále jako nový a byl dokonale čistý. I to se podepíše na vyšší prodejní ceně, která zaplatí vaši práci i přípravky. Ty volte kvalitní, které jsou určené na ošetření a nejlépe také oživení plastových dílů ve vašem interiéru. Věnujte se ale i sedačkám, které je vhodné jak pravidelně vysávat, tak je i pravidelně čistit. Čím dříve odstraníte konkrétní nečistotu, tím je vyšší jistota, že na sedadle nezanechá stopy. A čisté auto prodáte nejen snadněji, ale prodáte ho také za vyšší cenu.

Olej

Ten je třeba pravidelně měnit. Jaký je servisní interval právě u vašeho vozu, to se dozvíte v servisní knížce, návodu nebo třeba v reklamačních podmínkách. Také zde najdete i informaci o tom, který typ oleje je ten doporučený. A co doporučujeme my? Nepodceňovat pravidelnou výměnu oleje a také používání toho kvalitního. Jedině tak eliminujete poškození motoru a také dokážete výrazně zvýšit jeho životnost. Kromě výměny je olej vhodné také jednou za čas zkontrolovat, zda je ho dost. Na druhou stranu jsou lidé, kteří raději spoléhají na kontrolku na palubní desce. Ta vám sice ukáže, že motorového oleje máte málo, ale ve chvíli, kdy se rozsvítí, je na tuto informaci již pozdě. V takovém případě je doporučeno zastavit a zcela logicky olej doplnit a teprve potom pokračovat. 

Brzdová kapalina

V první řadě je důležité hledět na to, aby jí bylo dost. Tedy aby se její množství pohybovalo mezi ryskami v konkrétní nádržce. Pokud je po této stránce vše v pořádku, nezapomeňte ji jednou za čas kompletně vyměnit. To proto, že může začít takzvaně vodnatět. A to se podepisuje na jejích vlastnostech, které jsou pochopitelně horší. Hlavně potom u delšího a dlouhodobého sjíždění kopců to může být problém, jelikož brzdy se mohou nadměrně zahřívat. 

 

Chladicí kapalina

Nejde o vodu, ale o směs, která má obchodní označení Fridex. Právě ten je vhodné používat, jelikož je tou nejlepší volbou. I zde platí, že v první řadě je dobré sledovat množství chladicí kapaliny. To proto, že díky ní eliminujete přehřátí motoru. To hrozí primárně v létě. Během zimy zase hrozí problém s tím, že může kapalina zmrznout. Je třeba zvolit správný podíl, a to s ohledem na venkovní teplotu. Stávající kapalinu je možné přeměřit hustoměrem, díky čemuž je možné jednoduše zjistit, zda je hustota velká a riziko zamrznutí minimální, nebo je malá a hrozí problémy, jakmile teplota klesne pod bod mrazu.

 

Tematickou stranu PROSTĚJOVSKO & AUTO MOTO najdete v tištěném vydání PROSTĚJOVSKÉHO Večerníku, které vyšlo v pondělí 8.srpna