Během vyučování si chodil po třídě, kdy a jak se mu zachtělo, spolužákům lil pití do krabiček se svačinami, fixami čmáral po oblečení, ničil jejich pouzdra i další vybavení, jednu holčičku přehodil přes lavici, jiné podrazil nohy. A hlavně nikdo neví, co od něj šlo čekat.
Tak se podle rodičů projevuje nejmenovaný žák první třídy na ZŠ Dr. Horáka v Prostějově. Situací se už zabývala i Česká školní inspekce. Přestože sama ředitelka školy nevidí situaci až tak dramaticky jako někteří z rodičů, i ona přiznává notnou dávku bezmoci. „Tyto věci se skutečně děly, teď už k nim nedochází,“ říká Petra Rubáčová. A Večerník se ptá: existují v současnosti na podobně nezdárné žáky vůbec nějaké páky?
Na konci prázdnin se těšili, jak nastoupí do školy. Poté aby se tam pomalu báli chodit. Prvňáčci ze základní školy v ulici Dr. Horáka se potýkali s nezvladatelným cikánským spolužákem. Ten neprošel jediným ročníkem mateřské školy a nebylo tedy žádný překvapením, že není absolutně schopný se sžít se školním prostředím.
„Když přijde dítě do školy, tak neřešíme nic jiného, než co zase udělal. Je to hrozně stresující jak pro žáky, tak pro rodiče. Netušíme, čeho je schopný. Kvůli jeho chování již proběhly speciální třídní schůzky, jeho rodiče se však na ně paradoxně vůbec nedostavili. Zároveň máme pocit, že ředitelka školy celou situaci spíše zlehčuje,“ svěřili se Večerníku na osobní schůzce rodiče, kteří si sice nepřáli být jmenováni, redakce však jejich identitu zná. „Do třídy chodí i jeden Ukrajinec a ten je úplně zlatý. Nejsme rasisti, ale tohle se prostě nedá,“ uzavřeli zoufalí rodiče.
Vše začíná a končí u rodičů
Celou situací se na základě podnětů rodičů zabývalo nejen vedení ZŠ Dr. Horáka, ale také Česká školní inspekce. „Situaci v žádném případě nezlehčuji, ale rodiče přišli s řešením přeřadit toto dítě na speciální školu, což absolutně není v mé kompetenci. Rodičům jsem vše vysvětlila na výše zmiňované třídní schůzce,“ zareagovala pro Večerník ředitelka školy Petra Rubáčová. „S podobnými problémy se potýkají všechny školy. Rodiče se obvykle domnívají, že problémového žáka je možné snadno a rychle přeřadit do jiné školy. Tak tomu ovšem není, jedná se o běh na dlouho trať. Návrh na přeřazení do speciální školy může podat pouze psychologicko-pedagogická poradna, pokud zjistí, že dítě má mentální postižení. Termíny objednání do poradny jsou dlouhé, můžou trvat i tři měsíce. I když ve finále návrh podá, stejně mají vždy poslední slovo rodiče. Takže ani Česká školní inspekce nám nemohla v tuto chvíli poradit jiný postup než poslat žáka na vyšetření,“ vysvětlila Rubáčová poměrně zapeklitou situaci, která však již neodpověděla na otázku, zda se tak již stalo. „Tyto informace nemohu poskytovat s ohledem na GDPR. Mohu k tomu pouze dodat, že jsme zahájili všechny kroky, které nám zákon umožňuje, a to i s ohledem na doporučení právě České školní inspekce,“ objasnila ředitelka. Zajímalo nás, zda škola v tomto případě využívá tzv. asistenta pedagoga. „Zatím ne, i to musí schválit pedagogicko-psychologická poradna,“ zareagovala ještě jednou Petra Rubáčová.
Podle jejích dalších slov nelze stále vyloučit, že s trpělivostí, klidem a pochopením lze i s takto problémovým dítětem nadále pracovat. „Agresivita ve společnosti obecně vzrůstá, s tím se ve školství potýkáme úplně všichni. Vše začíná v rodině, pokud tam není dobrá vůle, pak je zaděláno na velký problém. Ani ředitel školy nemá pravomoc dělat zázraky na počkání...“