Za srážku vlaků z 31. července 2021 v Němčicích nad Hanou potrestal v uplynulém týdnu prostějovský soud strojvedoucího Jana Šperlicha dvouletým trestem odnětí svobody s podmínečným odkladem na tři roky. Při nehodě byli zraněni čtyři lidé. Rozsudek je pravomocný, žalobce i obžalovaný se vzdali práva na odvolání.
Osudného letního dne řídil Šperlich nákladní elektrickou lokomotivu, přičemž podle obžaloby se nevěnoval řádně řízení a přehlédl návěstidlo STŮJ. S lokomotivou tak pokračoval dál a za stanicí Němčice nad Hanou se střetl s osobním vlakem jedoucím z Olomouce do Nezamyslic.
Naštěstí bez obětí, asi mikrospánek
Nehoda, při které dva vagóny osobního vlaku vykolejily a obě lokomotivy byly značně zdevastovány, si naštěstí nevyžádala žádné oběti na životech. V osobním vlaku byl lehce zraněn vlakvedoucí a dva cestující, s lehkým zraněním vyvázl i strojvedoucí Šperlich.
Ten u soudu uvedl, že se při nehodě uhodil do hlavy a prakticky nic si z ní nepamatuje. Přiznal ovšem zcela svou vinu. Jako jediné možné vysvětlení svého pochybení uvedl: „Myslím, že tu nehodu způsobil mikrospánek.“ Soudkyně Ivona Otrubová pak konstatovala: „O tom, že lokomotivu řídil, sporu není, stejně jako to, že došlo k té nehodě.“
Zohlednili bezúhonnost
Soud při ukládání trestu přihlédl k tomu, že obžalovaný žil dosud řádným způsobem života, k činu se doznal a projevil lítost. Podmíněný trest a zákaz činnosti navrhovala i státní zástupkyně, i ona poukázala na polehčující okolnosti.
Vyšetřování odhalilo další pochybení
Škoda vzniklá při nehodě byla vyčíslena na 10,6 milionu korun. Při vyšetřování vyšla na světlo další pochybení. Inspekce v závěrečné zprávě upozornila také na překročení rychlosti obou vlaků – lokomotiva překročila při jízdě na trati mezi železniční stanicí Nezamyslice a Němčice nad Hanou nejvyšší dovolenou rychlost 30 kilometrů za hodinu až o 21 kilometrů, osobní vlak při vjezdu do železniční stanice Němčice nad Hanou překročil maximálních 40 kilometrů za hodinu až o 26 kilometrů. Ze zprávy inspekce navíc vyplývají i další pochybení. „Přes zákaz provozovatele dráhy strojvedoucí lokomotivy používal na elektrifikované trati při brzdění rekuperaci, kdy je brzdná energie odváděna zpět do sítě. Jeho dopravce také nezajistil, aby jeho výkon práce nepřesáhl dvanáct hodin během po sobě jdoucích čtyřiadvaceti hodin,“ stojí ve zprávě.
Strojvedoucí s třináctiletou praxí přijal rozsudek bez sebemenších námitek. „Pro mě je daleko důležitější než rozsudek to, že jsou všichni zdraví,“ řekl po skončení jednání novinářům.