V Už příští středu 1. března se v ulicích města nově objeví růžová kola společnosti Rekola, vítěz loňského výběrového řízení prostějovského magistrátu. Lidé by tak měli mít k dispozici celkem 140 růžových sdílených kol na nejméně čtyřiceti místech určených pro jejich půjčování a vracení.
Podle původních předpokladů se očekávalo, že růžová kola zcela nahradí modré bicykly společnosti Nextbike. Jak ale před pár týdny vešlo ve známost, v Prostějově zůstává i původní provozovatel, i když zmíněné „výběrovko“ prohrál. Obě společnosti by tak měly fungovat vedle sebe podobně jako třeba v Praze či Brně. Bude to i na výrazně menším městě optimálně fungovat,když jedna společnost soutěž vyhrála a druhá ne?
Začátkem března tomu budou přesně čtyři roky, co se v ulicích Prostějova poprvé objevila sdílená kola společnosti Nextbike. Lidé měli pro odložení jízdních kol k dispozici původně celkem 9 pevných a 11 virtuálních stanic. Postupně tento počet narostl až na 53 míst a ulicemi se prohánělo celkem 140 modrých kol. Do systému se pak dle údajů provozovatele zaregistrovalo až deset tisíc Prostějovanů.
V loňském výběrovém řízení na stejnou službu zvítězila společnost Rekola, která městu nabídla výhodnější podmínky. Původně se všeobecně předpokládalo, že její růžová kola ve městě zcela nahradí modré bicykly provozované firmou Nextbike. Ta se ale ani po prohraném výběrovém řízení nehodlala výsostního postavení vzdát. Vedení města s tím nemělo problém. A lidé si tak budou moci vybrat ze dvou variant. „Společně již fungujeme například v Praze nebo Brně, nejde tedy pro nás o nic nového,“ potvrdil Večerníku Jan Střecha ze společnosti Rekola.
O tom, že pražská Rekola po čtyřech letech má nahradit olomouckou společnost Nextbike rozhodla rada města už v srpnu loňského roku. „Smlouva o provozování bikesharingu ve městě Prostějově byla uzavřena na dobu určitou dvou let, a to od ledna 2023 do konce roku následujícího. Provoz veřejného sdílení jízdních kol bude každoročně spuštěn v období od března do prosince,“ uvedl tehdy náměstek primátora Jiří Pospíšil.
Nabízí se tedy otázka na základě čeho bude ve městě provozovat sdílená kola společnost Nextbike? A bude za svá místa platit řádný pronájem? Uzavřel snad magistrát smlouvy hned se dvěma firmami? A hlavně: jak se budou u jednotlivých provozovatelů lišit podmínky pronájmu kol? Nebude jich v ulicích města příliš a nebudou si vzájemně překážet? Odpovědi na tyto otázky se budeme snažit zjistit do příštího vydání Večerníku.