Vzpomínky na roky 2020 a 2021 jsou stále ještě poměrně čerstvé, a právě v nich se toho na poli obchodním a služeb událo opravdu hodně. Nastalá situace s covidem a řada lockdownů, kdy byla většina obchodů zavřená, změnily pohled na kamenné prodejny. Drtivá většina z nich už dříve fungovala nejen fyzicky, ale také jako e-shop, kde nabízela své produkty přes internet. Během náročné „dvouletky“ se tento proces přesunul z větší části právě sem. Nákupy přes internet se většině z nás osvědčily. Návrat do kamenných obchodů tak není masivní. Perspektivní se do budoucna ukazuje kombinace on-line a off-line prodeje.

Najdeme mezi sebou ty, kteří na kamennou prodejnu nedají dopustit a vždy si raději zajdou přímo tam, kde si nejen promluví se sousedy, ale odkud si také zboží odnesou domů, namísto toho, že by si ho vybrali přes internet a nechali si ho přivézt. U někoho to může být obava, zda zboží skutečně dojde a v jakém stavu. U jiných hraje roli špatná zkušenost s reklamací. Ale do budoucna se tomu pravděpodobně nevyhne nikdo z nás.

Dnes už je totiž poměrně běžné, že zboží, které různé obchody nabízejí přes své webové stránky, se dá sehnat jen prostřednictvím e-shopu, v prodejně na ně nenarazíte. A tento trend má nadále stoupající tendenci. Vypadá to, že bude brzy realitou téměř každého obchodu. Mnozí provozovatelé investovali do e-shopů jako doplňkového nástroje pro zvýšení prodeje, ale i jako místa pro vyzvednutí zboží. A ukazuje se, že to nebylo špatné rozhodnutí. Každému zákazníkovi vyhovuje něco jiného.

Dá se však očekávat, že uspěchaná doba bude stále více nahrávat internetovému nakupování. Přijdeme unavení z práce, „naházíme“ do imaginárního nákupního košíku chtěné potraviny a produkty, objednáme, naplánujeme den dodání a šup – máme nákup doma, aniž jsme se zapotili.