Stojíte právě v koloně na dálnici u Prostějova? Pokud ano, můžete si zkrátit čas čtením informací o aktuálním průběhu prací na D46. Pokud ne, pak tam jistě brzy stát budete, takže alespoň budete vědět, co se děje na druhé straně estakády Haná. Zatímco loni na ní opravili most ve směru na Olomouc, letos se stavební dělníci pustili do druhého mostu, po němž míří řidiči směrem k Brnu. Pomáhá jim v tom i speciální technologie.
Estakáda Haná je dlouhá 794 metrů a patří k nejdelším dálničním přemostěním v ČR. Její kompletní a nepochybně potřebná rekonstrukce přijde celkem asi na 350 milionů korun. První etapa byla ukončena loni, od konce letošního března se rozběhla druhá etapa.
Práce dle aktuálního vyjádření ŘSD běží dle harmonogramu, který počítá s tím, že hotovo bude 10. listopadu. K co nejdřívějšímu ukončení prací má pomoci také hydrodemolice. „Jde o technologii, která je ve srovnání s běžným bouráním šetrnější a rychlejší. Může přispět k urychlení prací,“ vysvětlil na čtvrtečním setkání s novináři Jan Rýdl, mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).
Uvedená technologie spočívá v systematickém narušování betonu pomocí vysokotlakého vodního paprsku. Rekonstrukce poloviny estakády ve směru na Vyškov je prakticky kopií loňských prací. Kompletně se během ní opraví nejen vozovka, ale i mostní konstrukce pod ní. „Životnost stavby by pak měla být asi čtyřicet až padesát let,“ dodal Jan Rýdl.
Opravy se ani tentokrát neobejdou bez kolon. K tomu přispívá i fakt, že uzavřen byl rovněž navazující dva a půl kilometrů dlouhý úsek od Žešova až za Vranovice-Kelčice. Zajímalo nás, co by mluvčí ŘSD vzkázal řidičům, které na jejich cestě čeká zdržení. „Nejdůležitější je řazení, pokud to řidiči zvládnou, vše se výrazně urychlí. Průjezd v omezení již obvykle bývá plynulý. Co se týče potenciálního delšího zdržení v případě havárie či jiné mimořádné situace, pak doporučuji kontaktovat naši asistenční linku na telefonním čísle 800 280 281,“ reagoval Jan Rýdl.