Zná to každý z řidič. Jakmile nastane porucha na vozidle, je to dost nepříjemné. Pro někoho to může být i menší katastrofa, protože na autu je závislý. Dnešní vozy, to je samá elektronika. Avšak je taková doba a tyto vymoženosti se velmi rády kazí a oprava se může vyšplhat i do astronomických výšin. Často se ale řadě potíží dá předejít. Stačí pravidelná kontrola, která dokáže řadu problémů odhalit včas. A čím dříve se na případný problém přijde, tím může být následná oprava levnější. Času to zase tolik nezabere a rozhodně je to lepší varianta než pak přemýšlet, zda má oprava ještě cenu.
Stačí se držet několika dobře míněných rad, provádět pravidelnou údržbu a kontrolu vozu. Minimálně provozní kapaliny si určitě každý z nás zvládne zkontrolovat sám a je dobré se občas skutečně přesvědčit o jejich množství a kvalitě. V dnešní době vás sice dokáže i vozidlo upozornit na kdejaký ten nedostatek, ale i umělá inteligence se někdy může zmýlit. A pokud něco pravidelně dochází až příliš často, tak vám musí být jasno, že něco není v pořádku. Mezi základní kapaliny patří chladicí, brzdová, olej a voda do ostřikovačů.
Aby motor správně fungoval, je nutné ho mazat. A to výrazně. Najdeme v něm totiž nespočet třecích ploch, které se třením neopotřebovávají jen díky tomu, že jsou chráněny olejovým filmem. Olej se ale při mazání motoru znečišťuje a tvoří se v něm karbonové úsady. Tím se zhoršují jeho mazací vlastnosti. Z toho důvodu je důležité olej měnit pravidelně každým rokem, případně po maximálně 15 tisících najetých kilometrech, a to společně s olejovým filtrem. Zaprášený či špinavý vzduchový nebo olejový filtr není zrovna tím, co byste měli ve svém vozidle mít.
Pozor je třeba dát také na brzdy, ale i řadu dalších věcí. U většiny z nich může případné problémy řidič poznat i podle zvuku, protože například zvuk sjetých brzdových destiček či kotoučů jen těžko přeslechnete. A zde se nevyplatí čekat s výměnou. Jezdit s vozidlem, které nebrzdí, je nebezpečné nejen pro vás, ale i vaše okolí.
Myslet je třeba i na správný tlak a nahuštění pneumatik. U vozidla většinou údaj o tom, kolik atmosfér by měla pneumatika mít, najdeme buďto na některých dveřích, či u dvířek od tankování. Často se také atmosféra odlišuje podle počtu osob, které v autě převážíme. Zlatá střední cesta je tak ideální. S přehuštěnými či naopak podhuštěnými gumami nikdy nedosáhneme ideálních jízdních vlastností. Jsou hlučnější, hůř pohlcují nárazy a mají menší styčnou plochu s vozovkou, brzdná dráha se prodlužuje…
V neposlední řadě by měl člověk dbát na úklid vozidla. Už jen pro váš osobní pocit je čistota v autě daleko lepší než sedět v prachu a špíně. A zaprášené a špinavé vozidlo není esteticky tím nejhezčím, ale i nepořádek, nánosy hlíny a další věci mohou způsobit problémy.