Příjemci příspěvku na bydlení nemusí pro další pokračování jeho výplaty od 1. 7. 2023 dokládat rozhodné příjmy a náklady na bydlení za 2. čtvrtletí 2023. Úřad práce ČR dávku automaticky vyplatí i za červenec - září. Výjimkou jsou případy, kdy lidem ve 2. čtvrtletí 2023 vzrostly náklady na bydlení nebo klesly příjmy. V tomto případě je nutné doložit doklad o výši nákladů na bydlení současně s dokladem o výši čtvrtletního příjmu nejpozději do 31.července 2023. ÚP ČR následně výši dávky od začátku července přepočítá. V případě přídavku na dítě a zvýšeného příspěvku na péči povinnost doložení rozhodných příjmů za předcházející kvartál (za duben – červen 2023) nadále platí. Podklady je možné podat elektronicky, zaslat poštou nebo odevzdat na podatelně kontaktního pracoviště. Není tedy vždy nutná osobní návštěva příslušného kontaktního pracoviště ÚP ČR.

 

Od ledna 2023 nemusí příjemci přídavku na bydlení povinně dokládat ÚP ČR rozhodné příjmy a náklady na bydlení každé čtvrtletí, ale pouze dvakrát za rok, a to za 1. a 3. kalendářní čtvrtletí (tj. za leden až březen a za červenec až září příslušného roku), aby jim trval nárok na příspěvek na bydlení ve 2. a 4. kalendářním čtvrtletí (od dubna do června a od října do prosince). Jestliže se domácnost ocitne v situaci, kdy jí výrazně klesnou příjmy nebo naopak výrazně vzrostou náklady na bydlení, může dobrovolně doložit rozhodné příjmy a náklady na bydlení i za 2. (vždy do 31. 7. daného roku) a 4. kalendářní čtvrtletí (vždy do 31. 1. následujícího roku). Na základě toho pak Úřad práce ČR dávku přehodnotí a promítne do její měsíční výše skutečnou situaci klienta.

Jak v případě příspěvku na bydlení, tak přídavku na dítě a zvýšeného příspěvku na péči nadále platí, že lidé nemusí na ÚP ČR osobně. Většina záležitostí se dá vyřešit elektronickou cestou. Na doložení rozhodných skutečností mají lidé celý červenec.

„Doporučujeme klientům využívat v maximální možné míře elektronický způsob podání potřebných dokumentů. Nástrojů je hned několik - např. Identita občana, kdy je možno ve většině případů využít zjednodušenou on-line aplikaci na portále MPSV. Klienti tak vše tak vyřídí z pohodlí domova,“ upozorňuje zastupující generální ředitel Úřadu práce ČR Karel Trpkoš.

Lidé mohou s ÚP ČR komunikovat elektronicky nejen v případě žádostí o dávky a dokládání rozhodných skutečností pro konkrétní dávky, ale také v případě žádostí o zprostředkování zaměstnání a zařazení do evidence uchazečů o zaměstnání či podporu v nezaměstnanosti. Formuláře mohou zasílat elektronicky několika způsoby. U vybraných dávek umožní webová aplikace odeslat už zmíněnou zjednodušenou on-line žádost přes Identitu občana (tedy např. přes Bankovní identitu, eObčanku, Mobilní klíč eGovernmentu či třeba NIA ID) nebo datovou schránku. Pokud se klienti rozhodnou vyplnit standardní žádost, pak ji mohou zaslat elektronicky se zaručeným elektronickým podpisem, datovou schránkou, poštou (s vlastnoručním podpisem) nebo odevzdat na podatelně příslušného kontaktního pracoviště Úřadu práce ČR. Informace o možnostech e-podání zájemci najdou na webu ÚP ČR.

Aby ÚP ČR lidem ještě více zjednodušil proces vyplňování žádostí, zveřejňuje na svých webových stránkách a sociálních sítích návodné videospoty. Včetně toho, který jednoduše vysvětluje, jak na elektronickou komunikaci s ÚP ČR Poradí i „virtuální asistent“. Tzv. chatbot komunikuje na základě definovaných, a tedy nejvíce frekventovaných, otázek z oblasti nepojistných sociálních dávek i zaměstnanosti. V případě obecných dotazů se pak klienti mohou obracet na Call centrum ÚP ČR (tel. 800 779 900 bezplatná linka, e-mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.). Občanům Ukrajiny je k dispozici speciální linka 950 180 100, kde dostanou informace v ukrajinském jazyce. Případně mohou psát na e-mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.. Shrnující informace najdou také na webu ÚP ČR.