Jednou z příčin smrtelné havárie ultralightu Shark, který spadl 29. října 2020 do pole u Olšan, bylo mrazivé počasí. Třiapadesátiletý pilot francouzské národnosti byl do poslední chvíle na živu a snažil se letoun řídit. Příčiny nehody uvádí závěrečná zpráva vyšetřovatelů Ústavu pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod (ÚZPLN). Tento STÍN MINULOSTI už ale bude i tak navždy černý...
Pilot letěl z Polska do Francie. Po přeletu nad Olomoucí nahlásil nespecifikovaný problém s motorem. „Přešel do strmého klesání a následně do stoupání. Po přeletu lesíku vysunul podvozek, ale stále mířil dolů a pod velkým úhlem klesání narazil do země,“ popisují vyšetřovatelé. Podle nich měl pilot po ztrátě řiditelnosti letounu aktivovat záchranný systém, kterým byl letoun pro tyto případy vybaven. „Teprve v případě selhání záchranného systému bylo další teoretickou možností přistání na břicho,“ potvrzují.
Trosky UL letounu se nacházely na poli v pásmu cca 20x75 m. Trup byl zlomen za pilotní kabinou, která byla nárazem roztříštěna. Záchranný systém byl aktivován až druhým nárazem.
Bezprostřední příčinou smrti pilota bylo polytrauma – sdružené poranění více orgánových systémů mj. kompletní roztržení hrudní srdečnice, trhliny srdce, trhliny a pohmoždění plic, zakrvácení obou pohrudničních dutin, úrazové podomozečnicové krvácení, otok mozku, tříštivé zlomeniny obličejového skeletu a spodiny lební, sériové zlomeniny žeber, roztržení spony stydké, zlomenina bederní páteře, četné otevřené tříštivé zlomeniny horních a dolních končetin. Smrt nastala velmi krátce po nehodě – pádu letadla s nárazem do země. Utrpěná poranění byla jednoznačně smrtící. Pilot byl v okamžiku nehody řádně připoután bezpečnostními pásy. Zlomeniny kůstek zápěstí a ukazováku levé ruky mohou svědčit pro to, že ruka byla v okamžiku nehody uložena na prvcích řízení a že se pilot snažil do poslední chvíle letoun ovládat.
„Při pitvě pilota nebyly zjištěny závažnější chronické chorobné změny, které by mohly vést ke vzniku havarijní situace nebo které by se mohly spolupodílet na příčině smrti. Dalšími vyšetřeními bylo vyloučeno, že by muž v době letu byl pod vlivem alkoholu nebo jiné návykové látky,“ píší v závěrečné zprávě vyšetřovatelé ÚZPLN.