Lékáren je v České republice kolem 3 000. Na jednu lékárnu připadá v průměru asi 3 844 obyvatel. V minulosti byl jejich počet regulován podle počtu obyvatel, od devadesátých let to tak již není. Právě proto je lékárna v každém obchodním domě, několik najdeme v okolí nemocnic, jednu lékárnu vedle druhé pak v centrech větších měst. Některé jsou individuální, jiné síťové. Jak si v tomto množství vybrat lékárnu s nejlepšími službami?
Co všechno mi má lékárník při výdeji léku říct?
Měl by vám sdělit toto minimální množství informací – jak léky užívat, při kterých nemocech či problémech se používají, seznámit vás s dávkováním a napsat vám tento údaj na balení. Dobrý lékárník vás upozorní například i na to, zda lék nesnižuje pozornost a zda tedy můžete řídit, nebo zda je vhodné, aby ho používala žena během těhotenství. Stejně vás může upozornit na nejčastěji se vyskytující nežádoucí účinky. Pravděpodobně vám řekne, jak lék skladovat. Často se totiž stává, že lék zapomeneme odložit do chladničky.
Je moje léčba v pořádku?
V každé lékárně by se mělo nacházet místo, na kterém budete mít vy a lékárník soukromí. I přes diskrétní zónu je totiž prostor v lékárně veřejný. Je tak pochopitelné, že své zdravotní problémy nechcete „ventilovat“ na veřejnosti. Lékárníka můžete požádat i o konzultaci v soukromí. Pokud je lékárna personálně větší, mohou tak učinit hned. Pokud ne, mohou se s vámi dohodnout na termínu.
Co když hledám specifický sortiment?
Pokoušíte se sehnat nějaký doplněk stravy nebo zdravotnický sortiment? Lékárny si objednávají zboží od několika distributorů léků, existuje tak šance, že se jim výživový doplněk (nebo jiný zdravotnický sortiment) podaří sehnat. Navíc si lékárník od vás může vzít telefonní číslo, abyste se nemuseli v lékárně pravidelně na pracovníky „obracet“ naprázdno, pokud daný sortiment ještě nesehnali.
Co by měl lékárník udělat, pokud mám na receptu chybu?
Pokud si lékárník takové chyby všimne, měl by o ní uvědomit vás, nebo vašeho lékaře, který mu úpravy ve vašich lécích vysvětlí lépe.
Může mi lékař doporučit lékárnu?
Ne. Myslete na to, že ačkoliv jsou léky zboží specifické povahy, stále jde o zboží. To znamená, že jejich prodejem se tvoří zisk. Jakékoliv doporučení tedy směřuje nejprve k tomu, aby měla dotyčná lékárna vyšší obrat.
Poradí s dávkováním
Také neberte otázku „Znáte dávkování?“ jako zkoušku, při které musíte odpovědět „Ano“. Je jasné, že pokud užíváte lék dlouhodobě, dobře ho znáte a nemáte žádné problémy, takové informace již pravděpodobně nepotřebujete. Pokud si však nejste jistí, nespoléhejte na to, že všechny vaše otázky budou zodpovězeny v příbalovém letáku (nebo na internetu). Nechte si poradit v lékárně.
Jaké výhody získáte, když budete navštěvovat jednu lékárnu?
Stejně jak jsme zvyklí všichni chodit k jednomu praktickému lékaři (nebo specialistovi), je velmi výhodné přednostně navštěvovat jednu lékárnu.
Má to hned několik výhod:
* lékárníka znáte, poskytnutá služba bude pro vás osobnější,
* lékárník zná vás, a tak ví, které léky má objednat, abyste na ně nemuseli čekat,
* vybudujete si s lékárníkem vztah založený na vzájemné důvěře,
* s větší pravděpodobností využijete speciální služby lékárny, jako je například měření cholesterolu či konzultace vaší léčby.
Několik rad závěrem
Lékárna, v níž vás obslouží rychle a bez požadovaných informací nebo kde lékárníka příliš zajímá, zda chcete platit kartou nebo v hotovosti, není dobrá lékárna. Lékárnu, ve které vám kladou otázky týkající se vaší léčby a kde se vám snaží vyjít vstříc při vašich individuálních požadavcích, byste měli navštěvovat přednostně. Pokud najdete takzvanou „rodinnou lékárnu“ s osobním přístupem, držte se jí. Důležitá není kvantita, ale kvalita poskytnuté služby.
Neměli byste si vybírat lékárnu ani podle počtu slev a toho, zda jste obdrželi zákaznickou kartu. Vy totiž nejste zákazník, ale pacient! To mějte vždy na paměti!