„Majitel tohoto Iphonu měl těžkou autonehodu a nereaguje na výzvy telefonu.“ V pozadí se z reproduktoru ozývá jen rádio… Takto ve čtvrtek 21. března v 17:44 přijali oznámení o autonehodě operátoři na olomouckém krajském operačním a informačním středisku na tísňové lince 112. Na zpětné volání nikdo v tu chvíli nereagoval.
Místo kolize se dle hlášených GPS souřadnic nacházelo v Kapli, místní části Čelechovic na Hané na Prostějovsku. Operační důstojníci vyslali dvě jednotky hasičů, a to ze stanice Prostějov a z Kostelce na Hané. Vyslána byla rovněž PČR a ZZS. Při nehodě byly zraněny dvě osoby, jedna byla ošetřena záchranáři na místě, druhá pak byla přepravena do nemocnice. Těchto oznámení mimořádných událostí z moderních zařízení rok od roku přibývá, přijímají je operátoři na tísňové lince 112, kterou provozuje hasičský záchranný sbor. Automaticky ohlásit nehodu může mobilní telefon, automobil či třeba chytré hodinky. V případech, kdy jde o čas a ve hře jsou lidské životy, může být toto bezprostřední hlášení velmi užitečné.
Minulý týden jsme takto přijali z mobilu oznámení o další vážné nehodě. V tomto případě se jednalo o střet motorkářky s osobním autem u Němčic nad Hanou na Prostějovsku. Souběžně byla nehoda ohlášena jedním z účastníků kolize s tím, že motorkářka má otevřenou zlomeninu dolní končetiny. Na místo byla vyslána jednotka ze stanice Kojetín a JSDH Němčice nad Hanou, posádka LZS a PČR. Záchranný řetězec tak byl díky okamžitému hlášení události a doplnění informací přímo z místa dalším volajícím aktivován velmi rychle a pomoc se ke zraněné ženě dostala bez zbytečného prodlení.
A jak to vlastně funguje? Když telefon detekuje závažnou autonehodu, zobrazí upozornění a po 20 sekundách automaticky zahájí tísňové volání, pokud jej do té doby nezrušíte. V případě, že nebudete reagovat, zařízení tísňovým službám přehraje zvukovou zprávu, kterou je informuje, že jste se stali účastníkem závažné nehody, a předá jim zeměpisnou délku a šířku s přibližnou velikostí okruhu pátrání.
Pokud dojde k hlášení z mobilního telefonu, oznámení přijímají operátoři na tísňové lince 112. Obratem volají zpět. Naší snahou je ověřit a doplnit informace z hlášení. Když se nám nedaří s majitelem spojit, vysíláme na místo síly a prostředky pro ten nejhorší scénář. V případě dopravních nehod vyjíždíme k vyprošťování zraněných osob z havarovaných vozidel.
Kromě oznámení z mobilních telefonů, přijímají operátoři hlášení o nehodách také z moderních automobilů, tzv. e-call. Ten se dá aktivovat dvěma způsoby – tlačítkem nebo automaticky. Jejich počet narůstá s tím, jak se na komunikace dostávají nová vozidla vyrobená po roce 2018, která mají e-call instalován povinně. Odeslat tísňové volání také umějí chytré hodinky, takto jsme v zimě přijali oznámení po pádu lyžaře v Jeseníkách.
Každý krok směrem k bezpečnosti vítáme. Upozorňujeme ale, že automatické systémy detekování nehod se mohou aktivovat i v případě, kdy k žádné závažné události nedojde. V tomto případě doporučujeme přijmout zpětné volání a situaci operátorovi vysvětlit. Předejdete tak zbytečné záchranné akci a vyslání jednotek na místo, kde nejsou v danou chvíli potřeba.