Problémy s parkováním neřeší pouze v Prostějově. S nedostatkem míst se potýkají mimo jiné také lidé ze sídliště Sport v Kostelci na Hané. Zdejší radnice se problém rozhodla řešit. Díky tomu vznikla odstavná plocha nacházející se mezi domy v Palackého ulici vedoucí od zdejšího hřbitova ve směru do Čelechovic na Hané.

Háček je v tom, že jejichž majitelé o tom, že se něco podobného chystá, neměli tušení. Bez jejich svolení a jen pár centimetrů od jejich domů vzniklo parkoviště, s jehož existencí oni nesouhlasí. Vedení města dle jeho slov celá situace mrzí, vše mělo vzniknout špatným vyhodnocením ze strany zdejšího stavebního úřadu. Na nápravě se prý již pracuje, majitelé domů jsou k ní však krajně skeptičtí.

Na redakci PROSTĚJOVSKÉHO Večerníku se obrátili občané žijící v Palackého ulici v Kostelci na Hané. Důvodem je stavba parkoviště, které bylo vybudováno v bezprostředním sousedství jejich domů. „Když se tady loni v září objevily bagry a byly vykáceny stromy, co tu rostly, zavolali jsme policii. Od té doby vedeme boj proti této na černo postavené stavbě a bojíme se, že nás úřady obejdou a zajistí, aby tu mohla bez problémů dále být,“ svěřili se zoufalí obyvatelé Palackého ulice v Kostelci na Hané. V případě jedné z proluk parkoviště vzniklo, v případě druhé byl navezen materiál, vlastní práce však dosud nebyly zahájeny. „Vadí nám hlavně to, že s námi stavbu absolutně nikdo nekonzultoval, přestože z pozice majitelů sousedních parcel bychom měli být ze zákona účastníky stavebního řízení,“ shodli se.

Černá stavba

Parkoviště vzniklo nezákonně bez potřebného stavebního povolení. To ostatně potvrdili i zástupci kostelecké radnice. „Nechali jsme si zpracovat projektovou dokumentaci na vznik odstavných ploch v těchto prolukách a tu jsme předložili stavebnímu úřadu k posouzení. Ten dospěl k názoru, že záměr nevyžaduje ani stavební povolení, ani jinou formu povolení. Na základě tohoto rozhodnutí jsme přistoupili k realizaci. V jejím průběhu se ozvali majitelé sousedních nemovitostí s tím, že se záměrem nesouhlasí. Následně byla svolána kontrolní prohlídka, které se zúčastnili mimo jiné i zástupci odboru dopravy. Na základě jejich posouzení bylo konstatováno, že se jedná o stavbu vyžadující stavební povolení. Z tohoto důvodu město okamžitě přerušilo realizaci stavby a začalo pracovat na získání stavebního povolení,“ vysvětlil kostelecký starosta Ladislav Hynek, podle něhož město coby investor postupovalo výhradně na základě vyjádření příslušných orgánů státní správy.

Parkoviště pár centimetrů od domu

Majitelům kosteleckých domů vadí zejména bezprostřední blízkost stavby u jejich obydlí, stejně jako to, že výškový profil parkoviště výrazně převyšuje okolní pozemky, čímž mění terénní sklon a další záležitosti. Podle radnice však bylo vybudování parkoviště na daném místě logickou záležitostí. „Dlouhodobě se potýkáme s nedostatkem parkovacích míst, a to zejména v lokalitě ulic Sportovní, sídliště Sport a Palackého. V roce 2022 byl v ulici Palackého vybudován chodník, čímž se zvýšila bezpečnost chodců, ale zároveň se tímto znemožnilo parkovaní obyvatelům ulice před jejich rodinnými domy. Již v průběhu stavby chodníku se někteří z nich na nás obraceli s dotazy, jak to bude po vybudování chodníku s parkováním vozidel. Slíbili jsme, že se tím budeme zabývat. Logickou volbou tedy byla myšlenka využít proluky mezi řadovými domy, které již neplní svou původní funkci, jsou zarostlé náletovými dřevinami a od počátku je využívali místní obyvatelé k parkování svých vozidel, a to převážně na veřejné zeleni. To jsme tolerovali, protože jsme si byli vědomi nedostatku odstavných ploch,“ vysvětlil kostelecký starosta.

Umožňuje to územní plán?

Podle vedení města se v této záležitosti střetává veřejný zájem většiny místních obyvatel se soukromým zájmem majitelů okolních nemovitostí. „Plochy v prolukách nejsou jedinými, kde město v budoucnu plánuje rozšířit odstavné plochy, protože i po jejich vzniku se situace s parkováním vozidel zcela nevyřeší,“ dodal Hynek. Dle obyvatel však parkoviště vzniklo i v rozporu s tím, co v dané lokalitě umožňuje platný územní plán. S tím ovšem vedení města nesouhlasí. „Pozemek je veden jako plocha veřejného prostranství – sídelní zeleň, kde je mimo jiné přípustné vytvoření pozemní komunikace a odstavné plochy v nezbytně nutném rozsahu pro dopravní obsluhu navazující zástavby,“ argumentoval Ladislav Hynek.

Bude parkoviště odstraněno?

Jisté je, že odbor dopravy na podzim loňského roku zahájil řízení o odstranění stavby. „Město v návaznosti na to podalo žádost o dodatečné stavební povolení, což znamená, že se řízení o odstranění stavby přeruší do doby, než proběhne řízení o dodatečném povolení stavby. V tuto chvíli má město již zpracovanou podrobnější projektovou dokumentaci, která by měla splňovat všechny náležitosti. Tu předložíme k žádosti o dodatečné povolení stavby a necháme v tomto rozhodnout příslušný orgán státní správy. V zájmu města i nadále zůstává řešit v této lokalitě vznik odstavných ploch, protože doba směřuje k tomu, že automobilů bude i nadále přibývat,“ vyjádřil se Ladislav Hynek, podle něhož je město ochotno v uvedené záležitosti hledat kompromis. Sami majitelé domů se však cítí být v pasti. „Parkoviště ve stávající podobě je pro nás nepřijatelné. Jsme ochotni akceptovat pouze část stavby, která však bude v dostatečné a zákonem dané vzdálenosti od našich domů tak, abychom je v případě potřeby mohli opravit. Ať parkoviště vznikne, ale někde jinde,“ uzavřela jedna z obyvatelek Palackého ulice.