Jak to tady dopadne? Odpady sice produkujeme všichni, jejich následné zpracování se mezi lidmi ovšem netěší velké popularitě. Když společnost FCC zveřejnila záměr vybudovat třídicí linku v areálu opuštěného zemědělského statku na okraji Biskupic, strhla se proti tomu mezi místními protestní vlna, podobně tomu bylo v případě areálu u prostějovského vlakového nádraží. Nyní se celý projekt přesunul na úplný okraj Prostějova. Objekt by měl vyrůst u silnice vedoucí ve směru na Bedihošť. I s ohledem na plánované umístění v průmyslové zóně na okraji města hodnotí odborníci dopad projektu na životní prostředí jako zanedbatelný.
V Kojetínské ulici nedaleko zdejší benzínky by měla vyrůst linka s kapacitou maximálně 50 tisíc tun za rok ve dvousměnném provozu. Vyrábět by se v ní mělo tuhé alternativní palivo (TAP) pro využití ve fluidních kotlích a cementářských pecích, zpracovávat bude energeticky využitelné odpady. Jednat se bude o směsný komunální odpad po vytřídění využitelných a nebezpečných složek a biologicky rozložitelných odpadů. Projekt již požádal o posouzení vlivu na životní prostředí (EIA). A uspěl. Podrobnou dokumentaci si mohou lidé prostudovat na úřední desce prostějovského magistrátu.
Máme se bát zápachu a hluku?
V kostce z ní vyplývá, že nová linka by neměla negativní způsobem poškodit zdraví a životní prostředí občanů Prostějova. Odborníci se mimo jiné zaměřili na možné navýšení emisí, hluku či ohrožení vodních zdrojů.
Dle nich má mít provoz třídicí linky TAP na kvalitu ovzduší celkově přijatelný vliv. „Realizace záměru vyvolá v nejvíce znečištěné oblasti, tedy v průmyslové zóně bez obytné zástavby, nevýznamné navýšení imisních příspěvků hodnocených znečišťujících látek,“ uvádí se v rozptylové studii, kterou zpracovala Hana Konečná ze společnosti AZ Geo, jež má autorizaci v oblasti ochrany ovzduší.
Podobně to dopadlo v případě hluku. „Hluk z plánovaného provozu bude ‚přehlušen‘ hlukem z provozu okolních průmyslových hal,“ uvedl mimo jiné Jan Sovják ze stejné společnosti. Navýšení hluku z dopravy by mělo být dle studie minimální. „Na silnici lze očekávat nárůst do 1,9 procenta. Pokud není navýšení vyšší jak 5 procent, tak se nárůst nepokládá za významný,“ dodal Sovják.
Vše bude řešit zastupitelstvo
EIA rovněž zjišťovala celkový vliv projektu na chráněné lokality, mezi něž patří přibližně 6 km vzdálené Hrdibořické rybníky. „Uvedený záměr nemůže mít vliv na příznivý stav předmětu ochrany nebo celistvost evropsky významných lokalit nebo ptačích oblastí,“ vyjádřila se Renata Honzáková, vedoucí oddělení ochrany přírody krajského úřadu.
Přestože dle odborníků má být vliv na životní prostředí nové linky minimální, dá se předpokládat, že její výstavba se stane předmětem politických bojů. Prostějovští zastupitelé by se tímto tématem měli zabývat na svém jednání v září.