Také jste si tam určitě postáli! Záruční rekonstrukce obrub na rondelu ve směru na Kostelec na Hané se stala jedním z nejprobíranějších témat letošního horkého léta v Prostějově.

 Semafory, které zásadním způsobem zpomalily provoz na frekventované silnici, hypnotizují od začátku prázdnin oči rekordního množství řidičů. Kolony se v ranní špičce pravidelně táhnou až ke křižovatce s tzv. Tichou. Stavba, na níž obvykle nikdo nepracoval, se tak dostala pod drobnohled obrovského množství lidí. Jak to s ní tedy nakonec dopadne?

Částečná uzavírka kruhové křižovatky na silnici vedoucí z Prostějova do Kostelce na Hané byla zahájena v pondělí 1. července. Jak už jsme informovali, práce zde probíhají po částech a termín ukončení uzavírky byl od počátku stanoven na 1. září. 

Také jsme již upozornili na fakt, že od začátku prázdnin se zde začaly tvořit kolony „skoro až do Kostelce“. Nebývalé množství lidí se v průběhu uplynulých týdnů podivovalo zejména nad tím, že na stavbě obvykle nikdo nepracoval. Dle Olomouckého kraje, který je investorem stavby severního obchvatu, ovšem jde vše podle plánu. „Reklamační oprava venkovního prstence středového ostrůvku je rozdělená do dvou etap, které respektují technologický předpis zrání betonu. První etapa probíhala od 1. července do 30. července 2024, druhá etapa probíhá od 30. července a bude ukončena 30. srpna 2024,“ potvrdila tisková mluvčí Olomouckého kraje Alena Minxová.

Stejně jako mnozí řidiči jsme byli zvědaví, zda nebylo možné vše ukončit dříve. „Každá etapa zahrnuje nejen vlastní opravu, ale také nezbytné kroky pro zajištění kvality betonu. Poté probíhá zrání betonu až do konce měsíce, což je neviditelná, ale zásadní fáze, která vyžaduje čas,“ tlumočila Minxová vyjádření stavební firmy, která opravy provádí. 

V redakci jsme se mimo mnoha jiného setkali s námitkami, že vzhledem k permanentní absenci dělníků na stavbě hrozí, že zrající beton „vyschne“ a nedosáhne potřebné pevnosti. „V takto tropickém počasí je potřeba beton pravidelně polévat vodou, případně zakrýt zvlhčenou netkanou textilií. Pokud se tak neděje, vytváří se v něm krystaly a nedosáhne potřebné pevnosti. Jezdím tam skoro každý den a nikdy jsem neviděl, že by beton vodou kropili. Navíc poté, co z rondelu zmizela cedule Technologická přestávka mám obavy, že se zde objevil nějaký další problém,“ vyjádřil se jeden z našich pravidelných čtenářů, který má letité zkušenosti ze stavebnictví. 

Vydrží to konečně?

Dle stavební firmy však k nezbytnému kropení betonu ve skutečnosti pravidelně dochází. „Jde o součást technologického postupu, který zajišťuje dostatečnou hydrataci betonu. Ta je klíčová pro dosažení jeho konečné pevnosti a trvanlivosti. Díky dodržení těchto postupů nehrozí žádné riziko předčasného poškození betonu a celý projekt bude dokončen k plánovanému termínu 1. září 2024,“ přislíbila na závěr Alena Minxová.

Bude tedy beton na rondelu, který byl spolu se Severním obchvatem slavnostně otevřen před necelými dvěma roky, skutečně dostatečně pevný a trvanlivý? Na tuto otázku ze všeho nejpřesněji odpoví až následující roky.