Už v únoru letošního roku prezentoval PROSTĚJOVSKÝ Večerník plán radnice týkající se generální rekonstrukce sousoší Piety u křižovatky ulic Vrahovická a Smetanova.
Vybraná restaurátorská firma se měla pustit do práce už na jaře, ovšem až dodnes se tak nestalo! Večerník již několik týdnů zveřejňuje rozhořčené reakce a dotazy vrahovických občanů. Nyní nám na veškeré stížnosti odpověděl náměstek primátora pro stavební investice v Prostějově Jiří Rozehnal. Vrahovičtí občané poukazují na to, že od doby ohlášení zahájení renovace sousoší se na tuto památku takzvaně ani nesáhlo. A to už bude půl roku! Podle místních někdy na jaře restaurátoři vybavili sousoší pouze stříškou z modré plachty. Víc nic... „Památkově chráněné sousoší na rohu ulic Vrahovická a Smetanova je předmětem dlouhodobého procesu renovace, kterou stanovil Národní památkový ústav v Olomouci. V tomto případě jsou stanoveny přesné technické a časové podmínky jednotlivých kroků renovace spočívající v konkrétních nátěrech či konzervacích materiálů, z nichž je sousoší zhotoveno, a to v řádech měsíců. Právě proto je tam ta stříška, aby tam nepršelo a nesvítilo přímé slunce,“ namítl na otázky Večerníku Jiří Rozehnal, náměstek primátora Prostějova. Jak dále doplnil, v první fázi, po postavení lešení, došlo na detailní fotodokumentaci stavu před započetím restaurátorských prací a další detailní průzkum. „Na řadě míst jsou fragmenty barevných úprav. Přestože byly již v minulosti odebrány dva vzorky pro materiálovou analýzu, došlo po zpřístupnění i ve vyšších partiích k odebrání dalších vzorků této barevné úpravy a zaslání do laboratoře pro určení materiálového složení a stratigrafie. A to například z písma na podstavci, kde se nachází i zřejmě fragment zlacení, a ze soch Krista i Madony. V další fázi bude povrch kamene památky očištěn mechanicky štětinovými kartáči a štětci za současného omývání vodou, na soudržné části s užitím tlakové vody. Mytí bude probíhat s ohledem na dochovanou polychromní barevnou povrchovou úpravu. Místa kolem barevných fragmentů budou omyta párou a vynechána ta místa, kde se barvy dochovaly, aby nedošlo k jejich sejmutí nebo narušení. Na silnou vrstvu bio napadení se aplikuje vhodný likvidátor, a poté budou pomocí nylonových kartáčů, na soudržných místech případně tlakovou vodou, odstraněny jeho zbytky,“ popisuje dlouze další postup náměstek primátora Jiří Rozehnal s tím, že tento proces se bude několikrát opakovat až do odstranění mikroflóry. „Zčernalá místa a krusty, které nepůjdou sejmout výše zmíněnou cestou, se změkčí horkou párou, případně zábaly 6% hydrogen-uhličitanu amonného, a poté budou odstraněny opět nylonovými kartáči a vodou bez tlaku. V případě neúčinnosti se kámen bude lokálně dále čistit chemicky pastami pod zábalem. Cílem je zeslabit černé krusty a zataveniny, aby se umožnilo průchodnosti par z kamene. Zkorodované uchycení lucerny bude vyjmuto, následně dojde na odstranění rzi opískováním, na žárové pozinkování povrchu a opatření černou grafitovou kovářskou barvou. Poté bude osazeno zpět, na své původní místo. Starší dožilé nebo tvarově či strukturou nevhodné tmely budou opatrně odstraněny mechanicky pomocí dlátek tak, aby nedošlo k poškození originální hmoty kamene. Dále bude následovat injektáž trhlin, které jsou viditelné nebo se mohou po čištění objevit. Místa s korozí kamene se zpevní opakovaně organokřemičitanem až do nasycení kamene,“ popisuje dále velice složité práce Jiří Rozehnal. Po příslušné technologické pauze budou chybějící části modelace a spárování doplněny minerálním tmelem. Nové tmely se provedou v umělém kameni s vhodnou tvrdostí, strukturou a barevností, aby odpovídaly originálnímu kameni. „Mělké nerovnosti a drobné chybějící části, kde nehrozí zatékání vody a nenarušují celkové vyznění díla, nebudou doplňovány a ponechají se jako doklad stáří. Uražené hrany a větší části chybějící modelace se doplní na nerez armaturu. Po vyzrání tmelů se provede lokální barevná retuše doplňovaných partií i starších soudržných doplňků pro sjednocení s okolní originální hmotou. Fragmenty dochované barevné úpravy budou prezentovány v dochovaném stavu, včetně pozdějších vrstev. Pokud budou nesoudržné, budou případně zafixovány. Kovová pozlacená svatozář Panny Marie se jeví v poměrně zachovalém stavu. Po detailním prozkoumání bude rozhodnuto, zda je vrstva zlacení poškozená, nebo jestli se někde neobjevuje rez. Pokud ano, dojde na vyjmutí, nechá se odrezit a pozlatit 24 kárátovým plátkovým zlatem na mixtion. Chybějící paprskovitá svatozář Krista se nechá vyrobit v kopii dle dochované fotodokumentace z měděného plechu a opět pozlatit 24 karátovým plátkovým zlatem na mixtion. S ohledem na umístění bude provedena hydrofobizace celého díla nebo alespoň hydrofobizace vodorovných ploch a dalších na zadržování vody náročných míst,“ uzavírá náměstek Rozehnal s tím, že na renovaci sousoší Piety ve Vrahovicích se tak rozhodně nezapomnělo. „Jedná se o velmi náročný proces na čas, kdy je nutné provádět jednotlivé postupy odděleně tak, aby nedošlo k poničení kamene ze kterého je socha vytesána. Včera a dnes právě další z těchto prací probíhají,“ ujistil na samotný závěr Jiří Rozehnal.