Tak už to začalo! Jedna z největších stavebních investic v centru Prostějova se právě rozjíždí. Výstavba Dopravního terminálu na Újezdě by měla přijít na zhruba 88 milionů korun. Vše budou provázet dopravní omezení a komplikace. Mezi ty první patří zákaz vjezdu na silnici, kde byli zvyklí svá auta parkovat obyvatelé blízkého bytového domu. Ale tím to určitě nekončí.
O výstavbě Dopravního terminálu Újezd se hodně nahlas hovoří už zhruba tři roky. Terminál by měl moderním způsobem vyřešit situaci s autobusy jezdícími ve směru na Žešov. V místě stávající zastávky vzniknou tři nástupiště. Celková kapacita se zvýší na 5 autobusů. Cestující se po výstavbě dočkají i zastřešených nástupišť, zlepšit by se měly i chodníky a cyklostezky v okolí. V rámci celkového řešení vzniknou i nová parkovací místa. O jejich výrazný nárůst by se měl v budoucnu rovněž postarat nový parkovací dům, ten se však zatím stavět nebude.
Jak avizujeme na třetí straně dnešního vydání, v ulici Újezd v Prostějově byla zahájena již delší dobu plánovaná výstavba autobusového terminálu. A jak je logické, v uvedené lokalitě jsou v platnosti už také i první omezení. Trpělivostí se nyní až do léta příštího roku budou muset obrnit řidiči, chodci i cyklisté.
Kde teď parkovat?
Rozsáhlé stavební práce se rozběhnou již od nadcházejícího týdne. Jako první je avizoval zákaz vjezdu na silnici vedoucí kolem sídla prostějovských policistů. To se neobešlo bez reakcí. „Bydlíme v nedalekém domě a v tomto prostoru jsme byli zvyklí nechávat svá auta. Nikdo z nás teď neví, kde máme parkovat,“ upozornila nás jedna ze čtenářek.
V této souvislosti jsme se tedy obrátili na vedení města. „Každá stavba v centru města vyvolá nezbytně nutná dopravní omezení z důvodu bezpečnosti. V okolí mohou občané využívat parkoviště zdarma v ulici Komenského, odkud na místo dojdou do pěti minut, či přilehlých ulicích, tedy na místech, která nejsou a nebudou po dobu výstavby nikterak omezena,“ reagoval v tomto kontextu náměstek prostějovského primátora Jiří Rozehnal.
Jak to bude dál?
Zajímalo nás také, jaký bude další harmonogram dopravních i jiných omezení vztahujících se k výstavbě terminálu. „Postupně se budou realizovat jednotlivé stavební etapy a dle toho se bude upravovat dopravní značení s vyznačením omezení dopředu tak, aby mohli občané svá vozidla včas odvézt. Prosíme občany, aby respektovali dopravní značení z důvodu bezpečnosti, ochrany zdraví a jejich majetků. V rámci stavby se bude pohybovat stavební technika,“ reagoval obecně Jiří Rozehnal.
Práce na výstavbě terminálu a úpravě celého prostoru se protáhnou nejméně do poloviny prázdnin příštího roku, následovat by měla ještě výsadba zeleně, s jejímž ukončením se zatím počítá do 30. října 2025.
Vznikne parkovací dům?
Jak už jsme zmínili, vedení města chce v daném prostoru rovněž nechat postavit nový parkovací dům. V této souvislosti požádalo začátkem letošního července o dotace. Zda se bude parkovací dům také stavět, závisí zejména na tom, zda město se svojí žádostí uspěje. Příspěvek by totiž mohl činit až 85 procent z celkových nákladů, a to až do výše 64,4 milionu korun.