Mrazivé počasí v posledních dvou týdnech se podepsalo na maximální obsazenosti služeb Azylového centra Prostějov. Plně obsazena byla noclehárna, denní centrum a ke slovu přišlo i Opatření mrazy. Pracovník terénního programu obcházel v terénu ty, kteří z nejrůznějších důvodů odmítají využít pobyt v AC, a monitoroval jejich zdravotní stav.
Azylový dům je, podle slov ředitele centra Jana Kally, i přes značnou obměnu klientů zaplněno celoročně téměř stoprocentně. „Na noclehárně došlo od 1. ledna letošního roku díky přístavbě kontejnerového bydlení o rozšíření kapacity o sedm míst. Až obdivuhodně rychle se i ona v průběhu ledna zaplňovala a těsně před největšími mrazy jsme přijali zájemce na poslední tři místa. V naprosté většině šlo o obyvatele Prostějova. Obavy, že by rozšíření kapacity služby zvedlo vlnu azylové turistiky a chodili by k nám ve větší míře lidé z jiných měst, se ukázaly jako liché,“ sdělil Večerníku ředitel.
I denní centrum zaznamenalo podle jeho slov kvůli mrazu zvýšený počet návštěv v průměru o čtyři osoby denně. „Museli jsme uvést do praxe i tak zvané Opatření mrazy, kdy člověk bez přístřeší přijde do centra a je i bez dokladu totožnosti přijat na službu denního centra. Zde se může osprchovat, případně vyprat si své osobní věci. Hned se ho ujímá sociální pracovnice, která s ním řeší situaci. Každý nový klient dostane potravinový balíček, z něhož může žít několik dní, následně přespí na rozkládacím lůžku. Vše bez jakéhokoli poplatku. Této možnosti může využít opakovaně po dobu trvání mrazů. V rámci tohoto opatření jsme přijali tři osoby,“ doplnil Kalla.
Podle Marcely Župkové, náměstkyně primátora, která má sociální služby v gesci, se zde v praxi ukazuje skvěle fungující spolupráce. „Město podporuje Azylové centrum, které spolupracuje se sociálním odborem magistrátu a také s městskou policií. Navzájem si vyměňují poznatky a daří se jim monitorovat a pomáhat lidem v nouzi. Jsem ráda, že je to dlouhodobě fungující model, který úspěšně řeší řadu problémů,“ doplnila pro Večerník.