Velký hluk a spousta prachu, ale také zničené silnice a velmi nebezpečná situace na nich. To jsou důsledky zvýšené kamionové dopravy v posledních letech i v prostějovském regionu. Mnoho řidičů a dopravců si přitom krátí cestu, případně se vyhýbá platbám mýtného objížděním po okresních silničkách. Ve výsledku tak trpí obyvatelé obcí lemujících dálnici, a to včetně dálnice D46. Některé obce jako Brodek u Prostějova či Drysice v minulosti proto s posvěcením úřadů zakázaly tranzitní kamionovou dopravu v obci. A nyní se přidala další!
„Vedlo nás k tomu to, že komunikace je až po stopku u dálničního mostu naše. Kamiony si tam zkracují cestu. Jako obec nemáme bohužel tolik financí, abychom pořád spravovali cestu,“ konstatuje starosta Držovic Jaroslav Studený. Už by se tak nemělo stát, že by lidé potkali kamion nejen na držovickém kopci a staré silnici, ale taky na pokračování Olomoucké ulice v Držovicích. I zde se řidiči kamionů a tahačů setkají se zákazovou značkou. „Doufáme, že se doprava zmírní. Až tedy skončí všechny objížďky, teď je to tady momentálně hrůza. Ale to je celý Prostějov. Poté co se vše uklidní, doprava bude menší,“ věří Studený.
Některé obce k zákazu tranzitní dopravy přistoupily už před čtyřmi lety. Byly mezi nimi i Vranovice-Kelčice. Problém se ale podařilo vyřešit jen částečně. „U nás to platí. Ale od Výšovic ne. Takže z jedné strany platí, že nesmí být tranzit, a ze druhé nám sem ale stejně auta najíždí,“ uvádí starostka obce Irena Blažková. A zároveň potvrzuje také zkušenosti z Držovic. „Je to pro nás palčivý problém. Obrubníky, náměstíčko, vše máme od velkých aut rozježděné. Náš majetek tím hodně trpí. Je to navíc nebezpečné, když silnice vede obcí,“ říká k dopravní situaci v obci.
Je tu však i jiný úhel pohledu, a sice od dopravních společností. Zákazovými značkami se jim totiž výrazně zužuje manévrovací prostor. „Samozřejmě pokud to omezí kamiony z Balkánu nebo z Polska, tak to asi špatně není. Ale pro nás, když se tu pohybujeme na vnitrostátní dopravě v různých lokalitách, kde potřebujeme přejíždět, ať je to lom, stavba, nebo vykládka, tak nám to ztěžuje život,“ konstatuje Karel Marek, majitel konické autodopravy. Výsledek? Problémy s policií. „Honí nás v těch oblastech policisté. Chtělo by to trochu oddělit. Beru, že si někteří řidiči něco zkracují, pro nás je to však problém,“ dodává.
Zatím to ale vypadá, že podobných zákazů bude spíše přibývat. S jejich prosazením měly nicméně před čtyřmi lety obce dlouhodobý problém.