Takhle si práci jakéhokoliv úřadu v dnešní moderní době nepředstavuje asi nikdo. Šílené fronty během středečního úředního dne před budovou odboru dopravy prostějovského magistrátu v Demelově ulici komentovali zúčastnění lidé velice kriticky a pro ostrá slova nešli daleko. Pravdou je, že stát dlouhé hodiny potupně na ulici a čekat na okamžik, až si člověka někdo vůbec všimne, je ostudné. Navíc v dlouhé frontě pod rozpáleným sluncem bylo nevolno starším lidem, kteří si přišli vyřídit potřebné záležitosti na registr řidičů. Proč ke kolapsu odboru dopravy došlo?
„Odhodlal jsem se vyrazit na odbor dopravy prostějovského magistrátu vyřešit registraci nového motorového vozidla. Marně jsem doufal, že v úřední den pojede úřad naplno. Dorazil jsem v devět hodin, fronta mířící na registr vozidel se téměř nehýbala celé dopoledne, starší lidé kolabovali a stání na slunci vzdávali. V jedenáct hodin nám oznámili, že do dvanácti nikoho nevezmou, stáli zde ještě lidé od osmé ranní. Vyřvali jsme si alespoň časovky a měli jsme přijít po polední pauze v jednu. Ano, v jedenáct řekli lidem, co zde stojí od osmi, že dříve než v jednu je nikdo neobslouží! Teď ve 14.30 hodin jsem se teprve dostal na řadu. Rád bych věděl, proč fungují v úřední den na odboru dopravy pouze dvě okénka ze šesti, proč nechávají stát klienty na slunci venku, když je uvnitř v chládku prázdno, proč je v úterý zavřeno, v pátek se zavírá ještě před polednem, a jak si můžou dovolit v poledne celý úřad na hodinu zavřít, a to každý den? Jsou tu lidé po noční, stáří, mladí pracující, matky s dětmi, lidé, co si brali kvůli úřadu dovolenou, a takto se s nimi zachází,“ rozčiloval se po právu Martin Pavlovský z Prostějova. V jeho další výpovědi zazněly osobní útoky na nového vedoucího odboru dopravy, které však Večerník raději nebude prezentovat. „To se za sebe nestydí a lidem radši nechá vzkázat, že zde není? U mě ve firmě, když nestíháme, zůstáváme déle, i zaměstnanci jsou loajální a práce si váží. Tady tu verbež živíme my a dělat nebudou a nebudou,“ nebral si dále servítky rozhněvaný občan.
Velmi kritičtí byli ale i další, kteří během minulé středy informovali Večerník o dlouhých frontách před budovou odboru dopravy, které nikdo neřešil. „Dnes jsme čekali od 8.10 hodin ve frontě na přepis vozidla. Fronta se téměř nehýbala, v provozu byla jen dvě okénka! V 11.05 hodin nám dali časovky s tím, že ve 12.00 hodin se úřad zavírá na polední pauzu. Jakou ale sakra polední pauzu na úřadě? Muž z ochranky nám oznámil, že máme přijít ve 13.00 hodin, a to ještě netuším, jak dlouho tu budeme čekat v odpoledních hodinách. Celý den strávený na úřadu namísto běžné hodiny. Hlídač nám vedoucího odboru zavolat nechtěl. Stojíme ve frontě venku na přímém slunci i se starými lidmi, není si kam sednout, odskočit na jídlo a pití nemůžeme, pokud nám někdo hodný nepodrží místo,“ popisovala šílenou situaci Lucie Resslová. „Stojím tady už přes šest hodin v kuse a jsou otevřená jen dvě okénka u registru řidičů. Jakákoliv rozumná komunikace s úředníky nebo vedoucím chybí, zřejmě se bojí vyjít mezi nás ven,“ přidal se další z naštvaných Prostějovanů Miroslav Podhorný.
Po dalších a dalších telefonátech či dopisech prostřednictvím e-mailu Večerník zkontaktoval zodpovědné činovníky. „Bohužel situace v této ‚covidové‘ době je i pro nás zaměstnance nelehká na rozdíl od doby předešlé, kdy jsme mohli vpustit do budovy všechny příchozí klienty. Stále musíme dodržovat v budově jen omezený počet klientů. Dříve jsme klienty odbavovali průběžně bez velkých front. Dokonce z tohoto důvodu k nám přijížděli a stále přijíždí i klienti z jiných úřadů,“ snažil se vedoucí odboru dopravy Magistrátu statutárního města Prostějova Jan Vejmělek vysvětlit, proč k popisovanému kolapsu ve fungování „dopravky“ během středečního dne došlo. „Za poslední dobu byl nejnáročnější, co do počtu klientů. Nejen z tohoto důvodu apelujeme na občany, aby se zaregistrovali přes objednávkový systém. Chápeme, že mnozí potřebují mít žádost vyřízenou ihned, proto ani nevydáváme jen určitý počet časovek na den s tím, že ostatní nebudou už ten den obslouženi, jako v mnoha jiných městech. I v okamžiku ukončení úředních hodin se pracovnice snaží od klientů, kteří zde čekali, aspoň převzít žádosti s tím, že je vyřídí v co nejbližším možném termínu, obvykle druhý den. Například dnes, tedy ve čtvrtek, je fronta minimální a klienti jsou obsluhováni průběžně, s krátkou čekací dobou. Proto znovu apelujeme na využití i ostatních úředních dnů, tedy nejen středy, a objednání přes objednávkový systém,“ vzkazuje Vejmělek.
Svůj názor na středeční kolaps sdělila i náměstkyně primátora zodpovědná za dopravu v Prostějově. „Chápu, že situace není růžová. Nicméně stále ještě musíme dodržovat omezení kvůli covidu. Například polední přestávka je k tomu, že se dezinfikují prostory úřadu, a navíc mají zaměstnanci právo na oběd a odskočit si na toaletu. Bohužel je mezi lidmi zakořeněné, že jsou úřední dny středa a pondělí, proto je v tyto dny největší nápor. To už ale dávno neplatí! U nás v Prostějově je kromě úterý, kdy pracovníci vkládají data do systému a dělají se všechny nutné administrativní věci, a pátku, kdy je otevřeno pouze do 11.00 hodin, vždy úředním dnem i čtvrtek! Na odboru dopravy je navíc také zaveden objednávkový systém,“ uvedla Rašková. „Okének je sice skutečně šest, ale pokud je někdo nemocný, jiný na školení nebo předepsaném vzdělávání, tak nejsou další lidi, kteří by zaskočili. Venku je pak fronta velká, protože vevnitř je nutno zachovávat rozestupy, což je nařízení vlády. Nastalá situace mě mrzí, ale musím se zaměstnanců odboru dopravy zastat, dělají naplno a mnohdy nad rámec svých povinností, pracují i po oficiálním konci provozní doby. Ta děvčata na přepážkách jedou nadoraz a ještě na ně lidi křičí,“ podívala se na celý problém i ze druhé strany náměstkyně primátora statutárního města Prostějova.