Návratem dětí do škol se na mnoha místech v Prostějově znovu zkomplikovala doprava. Jsou jimi zejména ulice sousedící se školami, řada rodičů totiž veze své ratolesti na vyučování autem. Z některých původně prostupných míst se tak mezi sedmou a osmou hodinou stává parkoviště. Oprávněných ploch k zastavení nebo stání je totiž málo a zdaleka nestačí náporu vozidel. „Šrumec to je, provoz je opravdu velký. Ale že by docházelo až ke konfliktům? To ne,“ poznamenal Dalibor Ovečka, ředitel Základní školy Jana Železného.
Problémy jsou takřka po celém Prostějově. Zablokovaná auta, stojící provoz, nervozita. To jsou časté průvodní jevy školních dnů. „Problematickou oblastí je třeba dopravní značka K+R. Někteří řidiči často netuší, co vůbec znamená, případně ji nerespektují,“ poukazuje Libor Šebestík, ředitel Městské policie Prostějov a pustil se do vysvětlení: „Jedná se o informativní značku označující parkoviště, na kterém lze zastavit za účelem vystoupení a nastoupení osob. Zkratka K+R vychází z anglického ‚Kiss and Ride‘.“
Právě u škol podobných značek přibylo. „Vozidlo by nemělo být na takto označeném parkovišti ponecháno dlouhodobě. Za porušení tohoto dopravního značení může být řidiči udělena pokuta příkazem na místě až do výše dva tisíce korun,“ poznamenal šéf prostějovských strážníků. Pokud někdo – třeba i rodič jedoucí s nebo pro dítko – odstaví auto na chodníku, hrozí pokuta i 10 000 korun.
Některá města v České republice se tak v určitých časech rozhodla omezit vjezd ke školám. Jako ku příkladu nedaleké Boskovice. V Prostějově se zatím nic takového nechystá. „Město obecně monitoruje situaci před školami. Pokud je to stavebně a dopravně možné, je umísťováno dopravní značení např. pro krátkodobé stání formou zálivů a stanovením dopravního značení K+R, aby rodiče dojíždějících dětí měli možnost je dopravit bezpečně přímo ke škole,“ vyjádřila se Anna Kajlíková, referent mediální komunikace prostějovského magistrátu.
Ani někteří ředitelé škol se přitom k podobnému kroku nestaví kladně. „Omezení určitě neplánujeme. Chceme hlavně namotivovat k tomu, aby děti docházely nebo dojížděly jinak. Byl zde projekt NEautem, který jsme chystali s Jirkou Novákem z Dětského dopravního hřiště. Ale přišel koronavirus a bylo po projektu,“ pokrčil rameny Dalibor Ovečka, ředitel ZŠ Jana Železného u Sídliště Svobody. „Množství zaparkovaných koloběžek a stanice sdílených kol u školy ale svědčí o tom, že ne každé dítě k nám do školy jezdí autem,“ pousměje se.