Že by se tu schylovalo k velkému maléru? Nejen české automobilky do konce roku výrazně omezují výrobu ve svých závodech. Tenhle fakt se může citelně dotknout celé řady lidí z Prostějova pracujících ve firmách navázaných právě na automobilový průmysl. Některé z nich už jsou nuceny „zefektivňovat výrobu“. Kde hrozí propouštění?
Oživení automobilového průmyslu se v posledních letech stalo jedním z hlavních tahounů ekonomického růstu a příčinou rekordně nízké nezaměstnanosti. Nyní kolem něj panuje notná dávky nejistoty. Do redakce Večerníku se například donesla informace, že prostějovská pobočka společnosti MB TOOL zabývající se vývojem a výrobou produktů právě v této oblasti má v dohledné době propouštět až 150 svých zaměstnanců! Přitom právě ona podobně jako ostatní donedávna poptávala chronicky chybějící zaměstnance. Jak to tedy je?
„Podobnou informaci jsem rovněž zaznamenala, ale mohu vás ujistit, že se jedná o fámu. Aktuálně pouze malinko snižujeme stavy, neprodlužujeme pro nás nevýhodné pracovní smlouvy a zároveň nenabíráme nové zaměstnance. Ale o takto masivním propouštění u nás rozhodně nemůže být řeč. Vždyť by se jednalo o polovinu všech našich zaměstnanců!“ reagovala na náš dotaz Hana Fidlerová, personalistka společnosti MB TOOL, která kromě Prostějova má další ze svých poboček také v Jednově na Konicku.
Dá se přitom předpokládat, že k podobným „zeštíhlovacím“ krokům už jsou či teprve budou nuceny přikročit i další velké prostějovské společnosti působící právě v oblasti navázané na automobilový průmysl. Ostatně i sama automobilka Škoda Auto v průběhu uplynulého týdne ohlásila, že od poloviny října zřejmě až do konce roku výrazně omezí výrobu ve všech třech svých závodech. Důvodem mají být chybějící čipy, které se používají v palubní elektronice. Obdobná situace přitom panuje například v Německu. I z tohoto důvodu se z odborných kruhů čím dál častěji ozývají varovné hlasy, že předpokládaný restart ekonomiky po covidovém propadu může být vážně ohrožen.